مدل خط مشی گذاری مطلوب برای نهادینه کردن رویه های آموزشی اخلاق در اتاق های اصناف
|
هادی مخملی1، سنجر سلاجقه1، سعید صیادی1، ایوب شیخی2 |
1- 1. گروه مدیریت دولتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران. 2- 2. گروه ریاضی و کامپیوتر، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران |
|
چکیده: (992 مشاهده) |
زمینه: امروزه برای دستیابی هرچه بهتر به بحث اخلاقکار و مدیریت اخلاق درسازمان به روشهای مطلوب آموزش نیاز است. هدف از این تحقیق، طراحی مدل خطمشیگذاری مطلوب برای نهادینه کردن رویه های آموزشی اخلاق در اتاقهای اصناف خراسان رضوی می باشد.
روش: روشتحقیق، آمیخته (کیفی- کمی) بود. در بخش کیفی، جامعه ، خبرگان و نخبگان حوزه مدیریت، مدیران با تجربه نظام اداری بود که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند 15 نفر از میان انها انتخاب شدند و به صورت نیمه ساختار یافته با آنها مصاحبه شد. داده ها با استفاده از روش دلفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در بخش کمی، جامعه ، روسای اتحادیه های صنفی اتاق های اصناف خراسان رضوی به تعداد 850 نفر بود که با روش نمونه گیری تصادفی ساده 265 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بود. داده های جمع آوری شده با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: با استفاده از تحلیل کیفی 17 بعد و 21 مولفه به عنوان موانع و تنگناهای اجرای رویه های آموزشی و مراحل خط مشی گذاری شناسایی شد. در بخش کمی نتایج نشان داد که بین اهداف نظام آموزشی، مراحل خطمشی گذاری و موانع و تنگناهای با رویه های آموزشی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
نتیجه گیری: در این پژوهش مشخص شد برای مراحل خط مشی گذاری سه بعد(تدوین، اجرا، ارزیابی)، برای موانع و تنگناهای اجرای رویه های آموزشی چهار بعد(مشخصات فردی، فاکتورهای طراحی دوره، آموزشی و محیطی)، برای رویه های آموزشی چهار بعد (قبل ، بدو ، ضمن و بعد از خدمت)و برای اهداف آموزشی شش بعد (همسو سازی با سازمان، بهنگام سازی دانش، کاهش کارهای غیراخلاقی وغیرقانونی، همگام سازی با تغییرات سازمانی، تقویت روحیه همکاری و بهبود اخلاق حرفه ای) می تواند مورد توجه قرار گیرد.
|
|
واژههای کلیدی: رویه های آموزشی اخلاق، خط مشی گذاری، اتاق اصناف |
|
متن کامل [PDF 729 kb]
(399 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/2/17 | پذیرش: 1399/4/20 | انتشار: 1401/6/8
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|