[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 17، شماره 2 - ( 6-1401 ) ::
جلد 17 شماره 2 صفحات 116-107 برگشت به فهرست نسخه ها
مدل خط مشی گذاری مطلوب برای نهادینه کردن رویه های آموزشی اخلاق در اتاق های اصناف
هادی مخملی1، سنجر سلاجقه1، سعید صیادی1، ایوب شیخی2
1- 1. گروه مدیریت دولتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران.
2- 2. گروه ریاضی و کامپیوتر، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
چکیده:   (992 مشاهده)
زمینه: امروزه برای دستیابی هرچه بهتر به بحث اخلاق­کار و مدیریت اخلاق درسازمان به روش‌های مطلوب آموزش نیاز است. هدف از این تحقیق، طراحی مدل خط­مشی­گذاری مطلوب برای نهادینه کردن رویه­ های آموزشی اخلاق در اتاقهای اصناف خراسان رضوی می باشد.  
روش: روش­تحقیق، آمیخته (کیفی- کمی) بود. در بخش کیفی، جامعه ، خبرگان و نخبگان حوزه مدیریت، مدیران با تجربه نظام اداری بود که با استفاده از روش نمونه ­گیری هدفمند 15 نفر از میان انها انتخاب شدند و به صورت نیمه­ ساختار یافته با آنها مصاحبه شد. داده ­ها با استفاده از روش دلفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در بخش کمی، جامعه ، روسای اتحادیه های صنفی اتاق های اصناف خراسان رضوی به تعداد 850 نفر بود که با روش نمونه گیری تصادفی ساده 265 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده­ ها پرسشنامه محقق­ ساخته بود. داده­ های جمع ­آوری شده با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: با استفاده از تحلیل کیفی 17 بعد و 21 مولفه به عنوان موانع و تنگناهای اجرای رویه های آموزشی و مراحل خط مشی گذاری شناسایی شد. در بخش کمی نتایج نشان داد که بین اهداف نظام آموزشی، مراحل خط­مشی­ گذاری و موانع و تنگناهای با رویه­ های آموزشی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
نتیجه گیری: در این پژوهش مشخص شد برای مراحل خط­ مشی­ گذاری سه بعد(تدوین، اجرا، ارزیابی)، برای موانع و تنگناهای اجرای رویه­ های آموزشی چهار بعد(مشخصات فردی، فاکتورهای طراحی دوره، آموزشی و محیطی)، برای رویه­ های آموزشی چهار بعد (قبل ، بدو ، ضمن و بعد از خدمت)و برای اهداف آموزشی شش بعد (همسو سازی با سازمان، بهنگام سازی دانش، کاهش کارهای غیراخلاقی وغیرقانونی، همگام سازی با تغییرات سازمانی، تقویت روحیه همکاری و بهبود اخلاق حرفه ای) می ­تواند مورد توجه قرار گیرد.

 
واژه‌های کلیدی: رویه های آموزشی اخلاق، خط مشی گذاری، اتاق اصناف
متن کامل [PDF 729 kb]   (399 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/2/17 | پذیرش: 1399/4/20 | انتشار: 1401/6/8
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

A Desirable Policy Model for Institutionalizing Ethics Training Procedures in Guild Chambers. Ethics in Science and Technology 2022; 17 (2) :107-116
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2673-fa.html

مخملی هادی، سلاجقه سنجر، صیادی سعید، شیخی ایوب. مدل خط مشی گذاری مطلوب برای نهادینه کردن رویه های آموزشی اخلاق در اتاق های اصناف. اخلاق در علوم و فناوری. 1401; 17 (2) :107-116

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2673-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 2 - ( 6-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660