طراحی مدل استراتژی اخلاقی بازاریابی دیجیتالی جهت بهبود عملکرد سازمان
|
علی نخچیان1، علی حسین زاده2، حسین مومنی مهمویی3، محمد قاسمی ناقمی4 |
1- 1. دانشجوی دکتری گروه مدیریت، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران 2- 2. گروه مدیریت، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران 3- 3. گروه علوم تربیتی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران 4- 4. گروه اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران |
|
چکیده: (593 مشاهده) |
زمینه: عملکرد سازمان بی شک در گرو جو اخلاقی سازمان، ارزشهای سازمانی، فعالیتها، رویه ها و نگرشهـای اخلاقـی وابسته است. هدف تحقیق حاضر طراحی مدل استراتژی اخلاقی بازاریابی دیجیتالی جهت بهبود عملکرد سازمانی بوده است.
روش: تحقیق حاضر جزء تحقیقات کاربردی و اکنشافی بود که به شکل آمیخته اجرا شد. در بخش کیفی . جامعه آماری مورد نظر را خبرگان آشنا به موضوع پژوهش (مدیران هتل و اساتید) تشکیل دادند که با روش غیر تصادفی و هدفمند تا اشباع نظری 25 نفر به عنوان نمونه تحت مصاحبه قرار گرفتند . تجزیه و تحلیل داده ها با رویکرد تکنیک دلفی انجام شد. در بخش کمی جامعه اماری شامل کلیه مشتربان هتل های مشهد بودند که با توجه به نامحدود بودن جامعه 384 نفر با فرمول کوکران به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه به منظور جمع آوری داده های مورد نیاز استفاده شده است جهت تجزیه و تحلیل داده ها از معادلات ساختاری استفاده شد . نرم افزارهای مورد استفاده در این تحقیق PLS و AMOS بود .
یافته ها: نتایج نشان داد که در نهایت 7 مقوله عوامل ساختاری،رفتاری،محیطی،فرایند ها،خروجی،پیامد و اثر و زیر مولفه های هر یک شناسایی شدند و با توجه به انجام تکنیک دلفی مشخص شد تمامی عوامل مدل استراتژی اخلاقی بازاریابی دیجیتالی بر بهبود عملکرد سازمانی تاثیر گذار هستند و در ادامه با تکنیک معادلات ساختاری مشخص شد که مدل از برازش مناسبی بر خوردار است.
نتیجه گیری: رعایت استراتژی های اخلاقی در حوزه بازاریابی دیجیتال در زمینه های ساختاری، رفتاری و محیطی و توجه به مولفه های اخلاقی همچون صداقت، انصاف، مسئولیت پذیری، پایبندی به تعهدات و حفظ اسرار تجاری و ... پیامدها و اثرات متعددی داشته که می تواند بربهبود عملکرد سازمان تاثیرگذار باشد.
|
|
واژههای کلیدی: بازاریابی دیجیتالی، جو اخلاقی سازمان، استراتژی اخلاقی، عملکرد سازمانی |
|
متن کامل [PDF 451 kb]
(363 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/10/10 | پذیرش: 1400/12/7 | انتشار: 1401/5/13
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|