| شناسایی الگوهای ذهنی و اخلاقی کارکنان در پدیده فرار از کار تیمی | 
								
								  | ساسان ادیب1،    یوسف احمدی2،    محمد منتظری3 | 
								
								  | 1- 1.	دانشجوی دکتری مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سیرجان، سیرجان، ایران 2- 2.	گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سیرجان، سیرجان، ایران
 3- 3.	گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
 | 
								
								  |  | 
                                
								  | چکیده:       (1270 مشاهده) | 
								
								  | زمینه: با وجود مزایای فراوان کار تیمی در سازمانها، شواهد نشان میدهد کارکنان، تمایل چندانی به فعالیتهای تیمی ندارند. این امر می تواند ناشی از ویژگی های اجتماعی و اخلاقی افراد باشد. در همین راستا پژوهش حاضر با هدف شناسایی الگوی ذهنی و اخلاقی کارکنان اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان فارس در زمینه فهم پدیده فرار از کار تیمی شکل گرفت. روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی و از نظر جمع آوری و تحلیل دادهها کیفی- کمی به روش کیو است. جامعه آماری کارکنان اداره کل کار و تعاون و رفاه اجتماعی استان فارس   میباشند که به روش قضاوتی 30 نفر بعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها منابع کتابخانهای، پرسشنامه دلفی و جدول کیو بودجهت تحلیل داده ها ازتکنیک دلفیفازی و تحلیل عاملی  استفاده شد.
 یافته ها: نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که پنج الگوی ذهنی و  اخلاقی  متفاوت نسبت به پدیده فرار از کار تیمی مبتنی بر «فقدان تعامل اخلاقی و ارتباط سازنده»؛ «جو مسموم سازمانی»؛ «مدیریت زهرآگین»؛ «شخصیت تیم» و «نبود سازماندهی» وجود دارد و هر کدام از الگوها دارای مفاهیم و ویژگیهای متفاوتی نسبت به یکدیگر هستند.
 نتیجه گیری:  از آنجایی که کار تیمی میتواند نتایج مثبتی برای سازمان در پی داشته باشد، باید فرهنگ سازی و آموزش هایی در ابعاد آموزش همگانی و نظام آموزش دانشگاهی صورت پذیرد که از دوران ابتدایی از مدارس آغاز شود و در دوران دانشجویی به شکل تغییر در محتوای دروس و برگزاری دوره ها و کارگاه ها تکامل یابد.
 | 
								
								  |  | 
								
								  | واژههای کلیدی:  الگوی ذهنی، الگوی اخلاقی، کار تیمی. | 
								
								  |  | 
								
								  | متن کامل  [PDF 518 kb] 
                                    
                                     
                                     
                                    
									  
                                       (909 دریافت) | 
								
								  | نوع مطالعه:  پژوهشي |
                                  موضوع مقاله: 
                                  تخصصي دریافت: 1400/9/28 | پذیرش: 1400/11/27 | انتشار: 1401/5/13
 | 
                                
                                  
                                    |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  | ارسال نظر درباره این مقاله | 
                                
                                |  | 
								
								  |  |