رابطه اخلاقیات کسب و کار و مسئولیت اجتماعی شرکت با نگرش برند
|
لیلا آندرواژ1، ابراهیم آلبونعیمی1، حسن افشاری2 |
1- 1. گروه مدیریت بازرگانی ، واحد بین المللی خرمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی ، خرمشهر ، ایران 2- 1. گروه مدیریت بازرگانی ، واحد بین المللی خرمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی ، خرمشهر ، ایران 2. گروه مدیریت بازرگانی ، دانشکده مدیریت و حسابداری ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن ، رودهن ، ایران |
|
چکیده: (1195 مشاهده) |
زمینه: امروزه اخلاقیات کسب و کار و مسئولیت اجتماعی شرکت ها، نقش بسیار مهمی در موفقیت سازمان ها و نگرش مثبت مشتریان به برند دارد. از این رو پژوهش حاضر با هدف تحلیل رابطه اخلاقیات کسب وکار و مسئولیت اجتماعی شرکت، با نگرش برند، و نقش تعدیل گر کیفیت ادراک شده ی مشتری انجام شده است.
روش: روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی است که به روش پیمایشی انجام شده و از نظر هدف، توسعه ای- کاربردی می باشد. جامعه آماری، مشتریان خودروهای سواری شرکت ایران خودرو در شهر تهران بوده که باروش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 385 نفر انتخاب شده اند. ابزارگردآوری داده ها پرسشنامه بوده و داده ها با استفاده از نرم افزار های SPSS و PLS Smart والگوسازی معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفته اند.
یافته ها: یافته ها ضمن تایید الگوی پیشنهادی نشا ن داد که بین اخلاقیات کسب وکار و مسئولیت اجتماعی شرکت با نگرش برند، رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد. همچنین بین این متغیرها با توجه به نقش تعدیلگر کیفیت ادراک شده هم رابطه معنی دار و مثبت وجود دارد و نقش متغیر تعدیلگر تایید شد.
نتیجه گیری: نتایج نشان می دهد که اخلاقیات و مسئولیت اجتماعی، برای سازمان ها مهم است. وعدم توجه به آنها هزینه های زیادی را برای سازمان ها دارد. بنابراین سازمان ها می بایست این رفتارها را شناسایی و در ساختار و برنامه استراتژیک خود اعمال کنند.
|
|
واژههای کلیدی: نگرش برند، اخلاقیات کسب و کار، مسئولیت اجتماعی شرکت، کیفیت ادراک شده. |
|
متن کامل [PDF 362 kb]
(599 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/3/28 | پذیرش: 1401/3/10 | انتشار: 1401/3/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|