[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 17، شماره 1 - ( 3-1401 ) ::
جلد 17 شماره 1 صفحات 195-191 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش کیفیت زندگی فریش بر حریم رعایت اخلاقی و رفتارهای جامعه پسند
بتول حیدری سورشجانی1، طیبه شریفی1، احمد غضنفری1، مریم چرامی1
1- گروه روان‌شناسی، دانشگاه آزاد شهرکرد، شهرکرد، ایران
چکیده:   (799 مشاهده)
زمینه: آموزش کیفیت­زندگی فریش در تلاش است با ایجاد حداکثر عاطفه مثبت و حداقل عاطفه منفی، بعد هیجانی، شناختی و اخلاقی زندگی افراد را بهبود بخشد و افراد تمرین‌های اخلاقی، تغییرات شناختی و هیجانی را در عمل تجربه کنند. در پژوهش حاضر اثربخشی آموزش کیفیت­زندگی فریش بر حریم رعایت اخلاقی و رفتارهای جامعه­پسند مراقبین اصلی بیماران اسکیزوفرنیا مورد بررسی قرار گرفت.
روش: مطالعۀ حاضر نیمه­آزمایشی است، که از جامعۀ مراقبین اصلی بیماران اسکیزوفرنیا شهرستان شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری، 40 مراقب اصلی با استفاده از روش نمونه‌گیری در­دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش، شامل پرسشنامه­های حریم رعایت اخلاقی و رفتارهای جامعه­پسند بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها با روش تحلیل­واریانس با اندازه­گیری مکرر با استفاده از نرم‌افزار SPSS-22  انجام شد.
یافته­ ها: نتایج نشان داد آموزش کیفیت­زندگی فریش بر حریم رعایت اخلاقی و رفتارهای جامعه­پسند مراقبین اصلی بیماران اسکیزوفرنیا تاثیر معناداری داشت (حریم رعایت اخلاقی 22/0= Partial ŋ2، 001/0=p ، 27/9=F و رفتارهای جامعه­پسند 24/0=Partial ŋ2، 001/0=p ، 69/7=F).
نتیجه­ گیری: پژوهش حاضر نشان داد آموزش کیفیت­زندگی فریش، حریم رعایت اخلاقی و رفتارهای جامعه­پسند مراقبین اصلی بیماران اسکیزوفرنیا را تحت­تأثیر قرار می‌دهد. بر این اساس، آموزش کیفیت زندگی استانداردها و اولویت‌های جدیدی برای افراد ترسیم می­کند و بایدها و نبایدهای جدیدی را برای آنان خلق می­کند و با ایجاد تعادل بین حوزه‌های ارزشمند زندگی که در حال حاضر وجود دارد با این بایدها و استانداردهای جدید و رشد همه ابعاد زندگی، میزان رفتارهای جامعه­پسند و حریم رعایت اخلاقی را بهبود می­ دهند
واژه‌های کلیدی: حریم رعایت اخلاقی، رفتارهای جامعه پسند، کیفیت زندگی، مراقبین اصلی اسکیزوفرنیا
متن کامل [PDF 399 kb]   (418 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/3/28 | پذیرش: 1401/3/10 | انتشار: 1401/3/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Effectiveness of Frisch's Quality of Life Education on Circle of Moral Regard and Prosocial Behaviors. Ethics in Science and Technology 2022; 17 (1) :191-195
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2595-fa.html

حیدری سورشجانی بتول، شریفی طیبه، غضنفری احمد، چرامی مریم. اثربخشی آموزش کیفیت زندگی فریش بر حریم رعایت اخلاقی و رفتارهای جامعه پسند. اخلاق در علوم و فناوری. 1401; 17 (1) :191-195

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2595-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 1 - ( 3-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660