اثربخشی آموزش کیفیت زندگی فریش بر حریم رعایت اخلاقی و رفتارهای جامعه پسند
|
بتول حیدری سورشجانی1، طیبه شریفی1، احمد غضنفری1، مریم چرامی1 |
1- گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد شهرکرد، شهرکرد، ایران |
|
چکیده: (799 مشاهده) |
زمینه: آموزش کیفیتزندگی فریش در تلاش است با ایجاد حداکثر عاطفه مثبت و حداقل عاطفه منفی، بعد هیجانی، شناختی و اخلاقی زندگی افراد را بهبود بخشد و افراد تمرینهای اخلاقی، تغییرات شناختی و هیجانی را در عمل تجربه کنند. در پژوهش حاضر اثربخشی آموزش کیفیتزندگی فریش بر حریم رعایت اخلاقی و رفتارهای جامعهپسند مراقبین اصلی بیماران اسکیزوفرنیا مورد بررسی قرار گرفت.
روش: مطالعۀ حاضر نیمهآزمایشی است، که از جامعۀ مراقبین اصلی بیماران اسکیزوفرنیا شهرستان شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری، 40 مراقب اصلی با استفاده از روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش، شامل پرسشنامههای حریم رعایت اخلاقی و رفتارهای جامعهپسند بود. تجزیه و تحلیل دادهها با روش تحلیلواریانس با اندازهگیری مکرر با استفاده از نرمافزار SPSS-22 انجام شد.
یافته ها: نتایج نشان داد آموزش کیفیتزندگی فریش بر حریم رعایت اخلاقی و رفتارهای جامعهپسند مراقبین اصلی بیماران اسکیزوفرنیا تاثیر معناداری داشت (حریم رعایت اخلاقی 22/0= Partial ŋ2، 001/0=p ، 27/9=F و رفتارهای جامعهپسند 24/0=Partial ŋ2، 001/0=p ، 69/7=F).
نتیجه گیری: پژوهش حاضر نشان داد آموزش کیفیتزندگی فریش، حریم رعایت اخلاقی و رفتارهای جامعهپسند مراقبین اصلی بیماران اسکیزوفرنیا را تحتتأثیر قرار میدهد. بر این اساس، آموزش کیفیت زندگی استانداردها و اولویتهای جدیدی برای افراد ترسیم میکند و بایدها و نبایدهای جدیدی را برای آنان خلق میکند و با ایجاد تعادل بین حوزههای ارزشمند زندگی که در حال حاضر وجود دارد با این بایدها و استانداردهای جدید و رشد همه ابعاد زندگی، میزان رفتارهای جامعهپسند و حریم رعایت اخلاقی را بهبود می دهند |
|
واژههای کلیدی: حریم رعایت اخلاقی، رفتارهای جامعه پسند، کیفیت زندگی، مراقبین اصلی اسکیزوفرنیا |
|
متن کامل [PDF 399 kb]
(418 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/3/28 | پذیرش: 1401/3/10 | انتشار: 1401/3/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|