الگوی مسئولیت اجتماعی شرکتها در صنعت بانکداری با تأکید بر متغیر وابستگی به برند و اخلاق شهروندی سازمانی
|
آرین فرهنگ1، حمیدرضا سعیدنیا1، شادان وهاب زاده1، هرمز مهرانی2 |
1- 1. گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران. 2- 2. گروه مدیریت بازرگانی، موسسه آموزش عالی غزالی قزوین، قزوین ایران |
|
چکیده: (975 مشاهده) |
زمینه: امروزه مسئولیت اجتماعی در صنعت بانکداری مورد تأکید واقع شده است هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی مسئولیت اخلاقی و اجتماعی شرکتها در صنعت بانکداری با تأکید بر متغیر وابستگی به برند و اخلاق شهروندی سازمانی میباشد.
روش: روش پژوهش حاضر، آمیخته می باشد، جامعه آماری آن را در بخش کیفی، مدیران ارشد نظام بانکی و در بخش کمی ، مشتریان بانک تشکیل میدهند. در بخش کیفی با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند تعداد 20 نفر و در بخش کمی با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 320 نفر از مشتریان 4 بانک خصوصی و دولتی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختارمند و در بخش کمی پرسشنامه بود. کدگذاری داده ها در بخش کیفی با استفاده از نرم افزار MAXQDA و در بخش کمی از معادلات ساختاری ، ضریب مسیر و نرم افزار PLS استفاده گردید.
یافته: محقق با انجام 20 مصاحبه به اشباع نظری و در نهایت 152 کد باز استخراج و بر اساس ادبیات نظری اقدام به کدگذاری محوری و انتخابی کرده و نتایج را در قالب بعد اصلی و سی و سه بعد فرعی اراده کرده است.
نتیجه گیری: امروزه بخش بانکداری در جایگاه مهمترین نهاد اقتصادی، پولی و مالی کشور قرار گرفته و نیازها و انتظارات مشتریان در این صنعت بهسرعت در حال پیچیدهتر شدن هستند که این تغییرات در بازار پولی از یکسو و ترجیحات رفتارهای شهروندان و مشتریان و استفاده روزافزون از فناوریهای جدید، از سوی دیگر، نیاز به استفاده اجرای مسئولیت اجتماعی را دوچندان کرده است. |
|
واژههای کلیدی: مسئولیت اجتماعی شرکتها، وابستگی به برند، اخلاق، اخلاق شهروندی سازمانی. |
|
متن کامل [PDF 687 kb]
(404 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/12/15 | پذیرش: 1399/2/17 | انتشار: 1401/3/26
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|