تحلیل نقش پیشایندی رهبری اخلاقی و پسایندهای خود انگیختگی و بهروزی به عنوان مولفه های فضیلت سازمانی در بین معلمان
|
سلیم کاظمی1، عادل زاهد بابلان1، مهدی معینی کیا1، علی خالق خواه1 |
1- گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، ایران |
|
چکیده: (1028 مشاهده) |
زمینه: با توجه به اینکه متغیرهای اخلاقی همچون فضیلت در بهبود روابط و اثربخشی معلمان تاثیر دارد. پژوهش حاضر با هدف تحلیل نقش پیشایندی رهبری اخلاقی و پسایندهای خود انگیختگی و بهروزی به عنوان مولفه های فضیلت سازمانی در میان معلمان مقطع ابتدایی شهر اردبیل انجام شد.
روش: روش پژوهش توصیفی- همبستگی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی معلمان دوره ابتدایی شهر اردبیل به تعداد 3850 نفر بود که از این تعداد 350 نفر به عنوان نمونه آماری پژوهش بر اساس فرمول کوکران و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای برای جمع آوری دادهها انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه های استاندارد رهبری اخلاقی،فضیلت سازمانی،خودانگیختگی سازمانی و بهرورزی سازمانی استفاده شد. همچنین برای تحلیل یافته ها از روش مدل معادلات ساختاری استفاده شده است.
یافته ها: نتایج حاصل از ضریب همبستگی نشان داد که بین متغیرهای رهبری اخلاقی، فضیلت سازمانی، خودانگیختگی سازمانی و بهروزی سازمانی همبستگی معنادار در جهت مثبت وجود دارد. همچنین مدلیابی معادلات ساختاری متغیر های پژوهش نیز بیانگر این بود که مدل علی پیشایندی رهبری اخلاقی و پسایندی خود انگیختگی و بهروزی سازمانی با فضیلت از برازش مناسب برخوردار است.
نتیجه گیری: فضیلت به عنوان یک متغیر اخلاقی در سازمان می تواند نقش پیشایندی رهبری اخلاقی و پسایندهایی همچون خود انگیختگی و بهروزی سازمانی را تبیین نماید. |
|
واژههای کلیدی: رهبری اخلاقی، خود انگیختگی سازمانی، بهروزی سازمانی، فضیلت سازمانی. |
|
متن کامل [PDF 502 kb]
(600 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/2/5 | پذیرش: 1399/4/4 | انتشار: 1401/3/29
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|