| رابطه بین مؤلفههای اخلاقی با ویژگیهای شخصیتی | 
								
								  | بهاره یبلویی،    مینا مستحفظیان،    زهره مشکاتی | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
                                
								  | چکیده:       (6835 مشاهده) | 
								
								  | زمینه: رعایت اصول اخلاقی در ورزش نیازمند تلاش، داشتن شخصیت قوی و با ثبات، آگاهی و شناخت از اصول اخلاقی، درک صحیح از موقعیت و فرصتها، آگاهی به قوانین و مقررات، ایمان و اعتقاد قلبی بهکارهای صادقانه و احترام به هنجارهای اجتماعی است. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین مؤلفههای اخلاقی با ویژگیهای شخصیتی دبیران تربیت بدنی استان اصفهان انجام شد. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل: تمامی دبیران تربیت بدنی استان اصفهان بودند که از بین آنها 305 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای بهعنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل: پرسشنامههای مؤلفههای اخلاقی (17 سوال) و شخصیت (15 سوال) بودند. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد که بالاترین میانگین مولفههای اخلاقی مربوط به مولفه اخلاقی آموزش و پرورش بود و بالاترین میانگین ویژگیهای شخصیت در مؤلفه قدرتطلبی بود. بین ویژگیهای شخصیتی (موفقیتطلبی، قدرتطلبی و نیاز تعلق) بـا مؤلفههای اخلاقی رابطهای مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که؛ مؤلفههای اخلاقی میتوانند بهگونهای معنادار ویژگیهای شخصیت را پیشبینی کنند. نتیجهگیری: با توجه به فواید حاصل از سطح بالای مؤلفههای اخلاقی توصیه میشود، اقدامات فرهنگی در جهت افزایش و بهبود سطح مؤلفههای اخلاقی در آموزش و پرورش صورت گیرد. | 
								
								  |  | 
								
								  | واژههای کلیدی:  اخلاق، مؤلفههای اخلاق، ویژگیهای شخصیتی | 
								
								  |  | 
								
								  | متن کامل  [PDF 160 kb] 
                                    
                                     
                                     
                                    
									  
                                       (9519 دریافت) | 
								
								  | نوع مطالعه:  پژوهشي |
                                  موضوع مقاله: 
                                  تخصصي دریافت: 1395/4/11 | پذیرش: 1395/4/11 | انتشار: 1395/4/11
 | 
                                
                                  
                                    |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  | ارسال نظر درباره این مقاله | 
                                
                                |  | 
								
								  |  |