رابطه بین مؤلفههای اخلاقی با ویژگیهای شخصیتی
|
بهاره یبلویی*، مینا مستحفظیان، زهره مشکاتی |
|
|
چکیده: (5183 مشاهده) |
زمینه: رعایت اصول اخلاقی در ورزش نیازمند تلاش، داشتن شخصیت قوی و با ثبات، آگاهی و شناخت از اصول اخلاقی، درک صحیح از موقعیت و فرصتها، آگاهی به قوانین و مقررات، ایمان و اعتقاد قلبی بهکارهای صادقانه و احترام به هنجارهای اجتماعی است. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین مؤلفههای اخلاقی با ویژگیهای شخصیتی دبیران تربیت بدنی استان اصفهان انجام شد.
روش: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل: تمامی دبیران تربیت بدنی استان اصفهان بودند که از بین آنها 305 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای بهعنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل: پرسشنامههای مؤلفههای اخلاقی (17 سوال) و شخصیت (15 سوال) بودند. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد که بالاترین میانگین مولفههای اخلاقی مربوط به مولفه اخلاقی آموزش و پرورش بود و بالاترین میانگین ویژگیهای شخصیت در مؤلفه قدرتطلبی بود. بین ویژگیهای شخصیتی (موفقیتطلبی، قدرتطلبی و نیاز تعلق) بـا مؤلفههای اخلاقی رابطهای مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که؛ مؤلفههای اخلاقی میتوانند بهگونهای معنادار ویژگیهای شخصیت را پیشبینی کنند.
نتیجهگیری: با توجه به فواید حاصل از سطح بالای مؤلفههای اخلاقی توصیه میشود، اقدامات فرهنگی در جهت افزایش و بهبود سطح مؤلفههای اخلاقی در آموزش و پرورش صورت گیرد. |
|
واژههای کلیدی: اخلاق، مؤلفههای اخلاق، ویژگیهای شخصیتی |
|
متن کامل [PDF 160 kb]
(8479 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/4/11 | پذیرش: 1395/4/11 | انتشار: 1395/4/11
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|