رابطه بین اخلاق سازمانی و عملکرد شغلی مدیران
|
رضا ساکی، مریم السادات صدوق، فریده حمیدی |
|
|
چکیده: (5909 مشاهده) |
زمینه: از آنجا که مدیران متحمل مسئولیتهای فراوانی در مدارس هستند شاید مهمترین مسئولیت آنان در مدرسه، توانایی استفاده از قدرت خود با توجه به یک الگوی اصول اخلاقی باشد. از زمان معرفی فضای اخلاق سازمانی به جهان علم، تحقیقات اندکی در مورد ماهیت پیشبینیکنندهها و نتایج اخلاق سازمانی بر سایر متغیرها صورت گرفتهاست بنابراین در این مقاله سعی شده تا به بررسی وضعیت اخلاق سازمانی و عملکرد شغلی مدیران ابتدایی شهر تهران پرداخته و میزان پیشبینی عملکرد شغلی مدیران براساس مؤلفههای اخلاق سازمانی مشخص شود.
روش: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش را کارکنان آموزشی مدارس دولتی ابتدایی شهر تهران تشکیل میدهند که از این بین 400 نفر (100نفر مدیر و 300 نفر معلم) با استفاده از نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. دادهها با استفاده از دو پرسشنامه اخلاق سازمانی و عملکرد شغلی مدیران جمعآوری شد و با استفاده از همبستگی گشتاوری پیرسون و تحلیل رگرسیون مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد که میانگین اخلاق سازمانی و عملکرد شغلی مدیران بالاتر از متوسط میباشد و رابطه مثبت و معنیداری بین اخلاق سازمانی و عملکرد شغلی مدیران وجود دارد. از بین مؤلفههای اخلاق سازمانی، مؤلفه خودمداری سازمانی با (2/72 درصد) بیشترین سهم را در تبیین پیشبینی عملکرد شغلی مدیران دارد.
نتیجهگیری: شواهد حاصل از این تحقیق نشان میدهد که در حضور اخلاق سازمانی در بین مدیران، تأثیر خودمداری بالای مدیران بر عملکرد شغلی آنان، از زمره موضوعاتی است که باید، بهطور جدی مدنظر قرار گیرد |
|
واژههای کلیدی: اخلاق سازمانی، عملکرد شغلی، مدیران آموزشی |
|
متن کامل [PDF 186 kb]
(5669 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/4/11 | پذیرش: 1395/4/11 | انتشار: 1395/4/11
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|