رابطه خود تنظیمی تحصیلی و هوش اخلاقی با پیشرفت تحصیلی
|
زهرا علیزاده1، فاطمه دهقان*2، الهام پروانه2 |
1- 1. گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، ایران 2- 2. گروه روانشناسی، دانشکده علوم اجتماعی و تربیتی، دانشگاه رازی |
|
چکیده: (1624 مشاهده) |
زمینه: یکی از وظایف مهم مدارس، تشویق نوجوانان به مشارکت و تعاون در همه امور است. این تحقیق با هدف بررسی رابطه بین خود تنظیمی تحصیلی و هوش اخلاقی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان انجام شده است.
روش: تحقیق از نوع توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانش آموزان شهرستان گیلانغرب بودند؛ 110 نفر با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه خود تنظیمی تحصیلی ریان و کونیل و هوش اخلاقی لنیک و کیل استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد بین خود تنطیمی و ابعاد آن با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه وجود دارد. همچنین بین هوش اخلاقی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه معنادار وجود دارد (05/0P<).
نتیجه گیری: دبیران می توانند با ایجاد جو سرشار از همکاری و مساعدت در میان دانش آموزان در پیشرفت تحصیلی آنان نقش موثری داشته باشند.
|
|
واژههای کلیدی: خود تنظیمی تحصیلی، هوش اخلاقی، پیشرفت تحصیلی |
|
متن کامل [PDF 368 kb]
(535 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/4/5 | پذیرش: 1398/6/6 | انتشار: 1400/9/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|