عوامل پیشبینی کننده حساسیت اخلاقی در معلمان ابتدایی شهرسنندج
|
خلیل غلامی1، استیره ابراهیمی1، کیوان بلندهمتان1 |
1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان |
|
چکیده: (1016 مشاهده) |
زمینه: اولین بعد برای رعایت عمل اخلاقی، حساسیت اخلاقی است. اندیشه و رفتار اخلاقی فرد در ارتباطهای اجتماعی خود با دیگر انسانهایی که با او سروکار دارند در این قلمرو میگنجد. این تحقیق به بررسی عوامل پیشبینیکننده حساسیت اخلاقی در معلمان پرداخته است.
روش: این پژوهش به روش توصیفی از نوع همبستگی در جامعه آماری معلمان ابتدایی شهر سنندج انجام شد. نمونه پژوهش 285 نفر (206 زن و 79 مرد) بود که به روش نمونهگیری طبقهای-نسبتی انتخاب شد. دادهها با استفاده از یک پرسشنامه در سه مقیاس حساسیت اخلاقی، بهزیستی روانشناختی و معنای زندگی جمعآوری شد. تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای رگرسیون چند متغیره انجام گرفت.
یافتهها: یافتهها نشان داد که متغیرهای معنای زندگی و بهزیستی، حساسیت اخلاقی را پیشبینی میکنند و در میان مؤلفههای معنای زندگی و بهزیستی روانشناختی، مؤلفه جستجویمعنا، خویشتنپذیری، استقلال و تسلط بر محیط رابطه معنیدار با حساسیت اخلاقی دارند.
نتیجه گیری: در فرایند گزینش و استخدام معلمان باید متغیرهای بهزیستی روانشناختی و معنای زندگی و حساسیت اخلاقی مدنظر قرار گیرد و همچنین در دورههای ضمن خدمت به تقویت و توسعه این متغیرها پرداخته شود. |
|
واژههای کلیدی: حساسیت اخلاقی، معنای زندگی، بهزیستی روانشناختی |
|
متن کامل [PDF 362 kb]
(445 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/6/20 | پذیرش: 1398/8/10 | انتشار: 1400/9/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|