پیشبینی قضاوت و رفتار اخلاقی بر اساس ارزشهای شخصی - خانوادگی و فراشناخت اخلاقی در دانش آموزان
|
سایه علیزاده1، توران علیزاده دمیه*2 |
1- 1. دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گچساران، ایران 2- 2. گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس کوثر |
|
چکیده: (1498 مشاهده) |
زمینه: این پژوهش باهدف بررسی پیشبینی قضاوت و رفتار اخلاقی در دانشآموزان دختر مدارس راهنمایی عادی و تیزهوش شهرستان گچساران بر اساس ارزشهای شخصی - خانوادگی و فراشناخت اخلاقی انجام شد.
روش: روش پژوهش توصیفی- همبستگی و ازنظر هدف، کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دبیرستان شهر گچساران بودند که برای انجام پژوهش 200 نفر از آنها به روش خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامههای دانش فراشناخت اخلاقی استدلال اخلاقی، رفتار اخلاقی و ارزشهای شخصی (خانوادگی – شغلی) بود. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها، از آمار توصیفی و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسـون، ضرایب رگرسیون چندگانه و تحلیل رگرسیون چندگانه) استفاده گردید.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان دادند که متغیرهای پیشبین (دانش فراشناختی اخلاقی و ارزشهای شخصی- خانوادگی) بهاستثنای ارزشهای شغلی، مدل معنیداری برای پیشبینی استدلال اخلاقی دانشآموزان ایجاد کردهاند. هرچند ارزشهای شغلی، قضاوت اخلاقی را پیشبینی نکرد. اما متغیرهای پیشبین (دانش فراشناختی اخلاقی و ارزشهای شخصی - خانوادگی) مدل معنیداری برای پیشبینی رفتار اخلاقی دانشآموزان ایجاد کردهاند (001P≤0/).
نتیجهگیری: یافتهها حاکی از این است که با توجه به نیاز جامعه به فراگیری و رعایت قضاوت و رفتار اخلاقی، توجه به دانش فراشناخت اخلاقی و ارزشهای شخصی – خانوادگی میتواند در این زمینه مؤثر باشد.
|
|
واژههای کلیدی: دانش فراشناخت اخلاقی، استدلال اخلاقی، رفتار اخلاقی و ارزشهای شخصی (خانوادگی – شغلی). |
|
متن کامل [PDF 471 kb]
(542 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/6/20 | پذیرش: 1398/8/19 | انتشار: 1400/9/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|