[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 16، شماره 3 - ( 9-1400 ) ::
جلد 16 شماره 3 صفحات 153-147 برگشت به فهرست نسخه ها
پیش‌بینی قضاوت و رفتار اخلاقی بر اساس ارزش‌های شخصی - خانوادگی و فراشناخت اخلاقی در دانش آموزان
سایه علیزاده1، توران علیزاده دمیه*2
1- 1. دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گچساران، ایران
2- 2. گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس کوثر
چکیده:   (1498 مشاهده)
زمینه: این پژوهش باهدف بررسی پیش‌بینی قضاوت و رفتار اخلاقی در دانش‌آموزان دختر مدارس راهنمایی عادی و تیزهوش شهرستان گچساران بر اساس ارزش‌های شخصی - خانوادگی و فراشناخت اخلاقی انجام شد.
روش: روش پژوهش توصیفی- همبستگی و ازنظر هدف، کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان دبیرستان شهر گچساران بودند که برای انجام پژوهش 200 نفر از آن‌ها به روش خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌های دانش فراشناخت اخلاقی استدلال اخلاقی، رفتار اخلاقی و ارزش‌های شخصی (خانوادگی شغلی) بود. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، از آمار توصیفی و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسـون، ضرایب رگرسیون چندگانه و تحلیل رگرسیون چندگانه) استفاده گردید.
 یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان دادند که متغیرهای پیش‌بین (دانش فراشناختی اخلاقی و ارزش­های شخصی- خانوادگی) به‌استثنای ارزش‌های شغلی، مدل معنی­داری برای پیش­بینی استدلال اخلاقی دانش‌آموزان ایجاد کرده­اند. هرچند ارزش‌های شغلی، قضاوت اخلاقی را پیش­بینی نکرد. اما متغیرهای پیش‌بین (دانش فراشناختی اخلاقی و ارزش­های شخصی - خانوادگی) مدل معنی­داری برای پیش­بینی رفتار اخلاقی دانش‌آموزان ایجاد کرده­اند (001P≤0/).
نتیجه‌گیری: یافته‌ها حاکی از این است که با توجه به نیاز جامعه به فراگیری و رعایت قضاوت و رفتار اخلاقی، توجه به دانش فراشناخت اخلاقی و ارزش‌های شخصی خانوادگی می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد.
 
واژه‌های کلیدی: دانش فراشناخت اخلاقی، استدلال اخلاقی، رفتار اخلاقی و ارزش‌های شخصی (خانوادگی – شغلی).
متن کامل [PDF 471 kb]   (542 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/6/20 | پذیرش: 1398/8/19 | انتشار: 1400/9/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Predication of Ethical Judgment & Behavior Based on Personal-Familial Values & Moral Meta-Cognition in Students. Ethics in Science and Technology 2021; 16 (3) :147-153
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2407-fa.html

علیزاده سایه، علیزاده دمیه توران. پیش‌بینی قضاوت و رفتار اخلاقی بر اساس ارزش‌های شخصی - خانوادگی و فراشناخت اخلاقی در دانش آموزان. اخلاق در علوم و فناوری. 1400; 16 (3) :147-153

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2407-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 3 - ( 9-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645