اطمینانپذیری و تفاوت میان رفتار اخلاقی صداقت در گفتار و نیت درونی افراد در شبکه های اجتماعی
|
آزیتا رحمتی زاده1، داود کریم زادگان مقدم*1، داود وحدت2 |
1- 1. دانشآموخته مدیریت فناوریاطلاعات، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم وتحقیقات، تهران، ایران 2- 2. گروه مهندسیکامپیوتر و فناوریاطلاعات، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران |
|
چکیده: (998 مشاهده) |
زمینه: اطمینان از رفتارهای اخلاقی مانند صداقت در گفتار و نیت درونی افراد در فضای واقعی جوامع قابل اندازهگیری است. هدف از این تحقیق یافتن راهی برای سنجش اطمینانپذیری و بررسی تفاوت در شبکههای مجازی و اجتماعی مبتنی برموبایل در بین کاربران می باشد.
روش: روش بکاررفته پژوهش کاربردی و توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری آن، کاربران فعال در شبکههای اجتماعی فعال مبتنی بر موبایل و مرتبط با بورستهران میباشند، که از بین آنها تعداد 150نفر با روش نمونهگیری تصادفی در دسترس بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدهاند. برای گردآوری دادهها از ابزار پرسشنامه استفاده شده و آزمون فرضیهها نیز از روش مدل معادلات ساختاری، و با استفاده از نرمافزار Smart PLS انجام گردیده است.
یافته ها: یافتههای تحقیق نشان میدهد رابطه شهرت برنامه با پاداشهای اجتماعی، معروفیت با نگرانی نسبت به حفظ حریم خصوصی، روند تجربه با پاداشهای اجتماعی و پاداشهای اجتماعی با صداقت در گفتار معنیدار هستند، ولی رابطه بین سازگاری برنامه با پاداشهای اجتماعی، عزتنفس با نگرانی نسبت به حریم خصوصی، روند تجربه با نگرانی نسبت به حریم خصوصی، پاداشهای مالی با تمایل به صداقت در گفتار، پاداشهای مالی با صداقت در گفتار و پاداشهای اجتماعی با تمایل به خودافشایی معنیدار نیستند.
نتیجه گیری: نیازها و ارزشهای اخلاقی کاربران شبکههای اجتماعی باید با دقت بیشتری مورد توجه قرار گیرند و تأمینکنندگان شبکههای اجتماعی، پاداشهای اجتماعی متفاوتی را در نظر بگیرند. همچنین متغیرهای عزت نفس، حریم خصوصی کاربران و صداقت در گفتار آنها در شبکههای اجتماعی مورد توجه گیرند. |
|
واژههای کلیدی: صداقت در گفتار، نیت درونی، اخلاق، شبکههای اجتماعی، اطمینان پذیری |
|
متن کامل [PDF 510 kb]
(903 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/3/17 | پذیرش: 1398/5/12 | انتشار: 1400/9/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|