[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 16، شماره 3 - ( 9-1400 ) ::
جلد 16 شماره 3 صفحات 104-97 برگشت به فهرست نسخه ها
اطمینان‌پذیری و تفاوت میان رفتار اخلاقی صداقت در گفتار‌ و نیت درونی افراد در شبکه‌ های اجتماعی
آزیتا رحمتی زاده1، داود کریم زادگان مقدم*1، داود وحدت2
1- 1. دانش‌آموخته مدیریت فناوری‌اطلاعات، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم وتحقیقات، تهران، ایران
2- 2. گروه مهندسی‌کامپیوتر و فناوری‌اطلاعات، دانشکده فنی ‌و مهندسی، دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران
چکیده:   (998 مشاهده)
زمینه: اطمینان از رفتارهای اخلاقی مانند صداقت در گفتار و نیت درونی افراد در فضای واقعی جوامع قابل اندازه­گیری است. هدف از این تحقیق یافتن راهی برای سنجش اطمینان­پذیری و بررسی تفاوت در شبکه‏های مجازی و اجتماعی مبتنی برموبایل در بین کاربران می باشد.
روش: روش بکاررفته پژوهش کاربردی و توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری آن، کاربران فعال در شبکه­های اجتماعی فعال مبتنی بر موبایل و مرتبط با بورس­تهران می­باشند، که از بین آنها تعداد 150نفر با روش نمونه­گیری تصادفی در دسترس به­عنوان نمونه آماری انتخاب شده­اند. برای گردآوری داده‏‌ها از ابزار پرسشنامه استفاده شده و آزمون فرضیه‌‌ها نیز از روش مدل معادلات ساختاری، و با استفاده از نرم­افزار Smart PLS انجام گردیده است.
یافته ­ها: یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد رابطه شهرت برنامه با پاداش‌های اجتماعی، معروفیت با نگرانی نسبت به حفظ حریم خصوصی، روند تجربه با پاداش‌های اجتماعی و پاداش‌های اجتماعی با صداقت در گفتار معنی‌دار هستند، ولی رابطه بین سازگاری برنامه با پاداش‌های اجتماعی، عزت‏نفس با نگرانی نسبت به حریم خصوصی، روند تجربه با نگرانی نسبت به حریم خصوصی، پاداش‌های مالی با تمایل به صداقت در گفتار، پاداش‌های مالی با صداقت در گفتار و پاداش‌های اجتماعی با تمایل به خودافشایی معنی‌دار نیستند.
نتیجه ­گیری: نیازها و ارزش‌های اخلاقی کاربران شبکه‌های اجتماعی باید با دقت بیشتری مورد توجه قرار گیرند و تأمین‏کنندگان شبکه‏های اجتماعی، پاداش‏های اجتماعی متفاوتی را در نظر بگیرند. همچنین متغیرهای عزت نفس، حریم خصوصی کاربران و صداقت در گفتار آنها در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه گیرند.
واژه‌های کلیدی: صداقت در گفتار، نیت درونی، اخلاق، شبکه‌های اجتماعی، اطمینان پذیری
متن کامل [PDF 510 kb]   (903 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/3/17 | پذیرش: 1398/5/12 | انتشار: 1400/9/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Evaluating the Confidence & the Difference between Ethical Behavior of Honesty in Speech & Intent of Individuals in Social Networks. Ethics in Science and Technology 2021; 16 (3) :97-104
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2401-fa.html

رحمتی زاده آزیتا، کریم زادگان مقدم داود، وحدت داود. اطمینان‌پذیری و تفاوت میان رفتار اخلاقی صداقت در گفتار‌ و نیت درونی افراد در شبکه‌ های اجتماعی. اخلاق در علوم و فناوری. 1400; 16 (3) :97-104

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2401-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 3 - ( 9-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645