تأثیر متغیرهای جمعیت شناختی بر امکانپذیری رعایت اخلاق حرفهای تدریس در دانشگاهها
|
محمد نوریان*، محمد آتشک، صدیقه سالم، معصومه جمشید زاده کیاسری |
|
|
چکیده: (3674 مشاهده) |
زمینه: اعضای هیأت علمی از ارکان اصلی دانشگاهها هستند که نقش اصلی را در اداره و هدایت دانشگاهها بهعهده دارند، بنابراین باید اخلاق حرفهای را رعایت کنند. متغیرهای جمعیتشناختی ازجمله عواملی هستند که اخلاق حرفهای را تحت تأثیر قرار میدهند. ازاینرو پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر متغیرهای جمعیتشناختی مدرسان بر نظر آنها درخصوص امکانپذیری رعایت اخلاق حرفهای تدریس در دانشگاهها انجام شده است.
روش: پژوهش حاضر با رویکرد کمی و با استفاده از روش زمینهیابی انجام شده است. جامعه آماری شامل مدرسان دانشگاههای دولتی و آزاد شهر تهران بوده که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای 131 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بوده است و از طریق آزﻣﻮن مقایسه ﻣﻴﺎﻧﮕﻴنها (F) دادهها تحلیل شد.
یافتهها: جنسیت بیشترین تفاوت را در پاسخگویی به مؤلفههای امکانپذیری رعایت اخلاق حرفهای تدریس از نظر مدرسان ایجاد کرده است. سابقه کاری، نوع استخدام و نوع دانشگاه بهترتیب بر مؤلفههای کمتری اثر داشتهاند. مرتبه علمی مدرسان هیچ تفاوتی در نظر آنها نسبت به مؤلفههای رعایت اخلاق حرفهای ایجاد نکرده است.
نتیجهگیری: دیدگاههای جنستی موجود و نوع تربیت حاصل از آن، میتواند بر اخلاق حرفهای حتی در سطح دانشگاه نیز مؤثر باشد. بهعلاوه درصورتیکه استخدام و ارتقاء اعضای هیأت علمی دانشگاهها علاوهبر ملاکهای علمی، منشور اخلاق حرفهای را نیز در برگیرد، منجر به تقویت و بهبود اخلاق حرفهای در دانشگاهها خواهد شد. |
|
واژههای کلیدی: اخلاق حرفهای، تدریس، متغیرهای جمعیتشناختی |
|
متن کامل [PDF 161 kb]
(1434 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/4/11 | پذیرش: 1395/4/11 | انتشار: 1395/4/11
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|