[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 16، شماره 3 - ( 9-1400 ) ::
جلد 16 شماره 3 صفحات 66-58 برگشت به فهرست نسخه ها
عوامل موثر بر تصمیم گیری خرید اخلاق محور مصرف کننده در شرایط رکود
رامبد منتصر کوهساری1، اسماعیل حسن پورقروقچی*1، محمدحسین رنجبر2، محمد محبی3
1- 1. گروه مدیریت بازرگانی- بازاریابی، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی ، قشم، ایران
2- 2. گروه حسابداری و مدیریت مالی، دانشکده علوم انسانی،واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی ، بندرعباس ، ایران
3- 3. گروه اقتصاد ،دانشکده اقتصاد و مدیریت ،دانشگاه هرمزگان، ایران
چکیده:   (832 مشاهده)
زمینه: از دوره رکود، به عنوان دوره کسادی و بحران نیز یاد می شود و م ی­تواند فرهنگ و اخلاق را تحت تاثیر قرار­دهد.  هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش عوامل  مختلف  بر تصمیم ­گیری خرید­اخلاقی­ مصرف­کننده در شرایط­رکود است.
روش: پژوهش حاضر به صورت ترکیبی (کیفی و کمی) انجام شده است. در بخش­ کیفی روش داده­ بنیاد بود. جامعه ­خبرگان شامل اساتید دانشگاهی متخصص در زمینه بازرگانی و مدیریت و نخبگان ­تجربی در صنع ت­ماکارونی بودند که 20 نفر از آنها با روش ­نمونه ­گیری گلوله برفی تا رسیدن به اشباع به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مصاحبه ­های نیمه ­ساختار­یافته بود و داده ­ها به روش کدگذاری تحلیل شدند. بخش کمی روش توصیفی- همبستگی بود. جامعه مصرف­ کنندگان ماکارونی در ایران بود که 384 نفر به شیوه در دسترس انتخاب شدند. ابزار پرسشنامه طراحی شده (از نتایج بخش کیفی) بود و داده ها به روش معادلات­ساختاری تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج نشان­ داد که از میان پنج ­عامل شناسایی­شده، عوامل ­علّی و عوامل مداخل ه­گر بر تصمیم­گیری ­اخلاقی خرید مصرف­ کنندگان در شرایط ­رکود بیشترین نقش را دارند. از میان عوامل­ زمینه ­ای، امنیت، احتیاط و بودجه؛ از میان عوامل ­علّی خانواده، شخصیت فرد و دیدگاه و نگرش ­فرد؛ از میان عوامل ­مداخله ­گر، تحریم، عوامل سیاسی و جنگ؛ از میا ن ­راهبردها، صرفه ­جویی، خرید کالای با ریسک کمتر و اولویت ­بندی خرید و از میان پیامدها، انبار شدن ­کالاها، بیکاری و تغییر رفتار مصرف ­کنندگان بالاترین اهمیت را در تصمیم ­گیری اخلاقی­ خرید مصرف­ کنندگان در شرایط ­رکود دارند.
نتیجه گیری: بی ­شک با ریشه­ کنی فقر و درصورتی که تحریم­ها برداشته ­شوند و دولت­ سیاست­های درست برای اقتصاد وضع کند و حمایت از بنگاه­ها و سازمان­های اخلاق­ مدار ، مصرف­ کنندگان در خرید خود به میزان بیشتری به مولفه ­های اخلاقی پایبند خواهند­بود.
 
واژه‌های کلیدی: مصرف کننده، تصمیم گیری اخلاق محور، رکود
متن کامل [PDF 548 kb]   (457 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/10/22 | پذیرش: 1398/12/20 | انتشار: 1400/9/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Factors Influencing Consumer Ethics Purchasing Decisions in a Recession. Ethics in Science and Technology 2021; 16 (3) :58-66
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2396-fa.html

منتصر کوهساری رامبد، حسن پورقروقچی اسماعیل، رنجبر محمدحسین، محبی محمد. عوامل موثر بر تصمیم گیری خرید اخلاق محور مصرف کننده در شرایط رکود. اخلاق در علوم و فناوری. 1400; 16 (3) :58-66

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2396-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 3 - ( 9-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645