عوامل موثر بر تصمیم گیری خرید اخلاق محور مصرف کننده در شرایط رکود
|
رامبد منتصر کوهساری1، اسماعیل حسن پورقروقچی*1، محمدحسین رنجبر2، محمد محبی3 |
1- 1. گروه مدیریت بازرگانی- بازاریابی، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی ، قشم، ایران 2- 2. گروه حسابداری و مدیریت مالی، دانشکده علوم انسانی،واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی ، بندرعباس ، ایران 3- 3. گروه اقتصاد ،دانشکده اقتصاد و مدیریت ،دانشگاه هرمزگان، ایران |
|
چکیده: (832 مشاهده) |
زمینه: از دوره رکود، به عنوان دوره کسادی و بحران نیز یاد می شود و م یتواند فرهنگ و اخلاق را تحت تاثیر قراردهد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش عوامل مختلف بر تصمیم گیری خریداخلاقی مصرفکننده در شرایطرکود است.
روش: پژوهش حاضر به صورت ترکیبی (کیفی و کمی) انجام شده است. در بخش کیفی روش داده بنیاد بود. جامعه خبرگان شامل اساتید دانشگاهی متخصص در زمینه بازرگانی و مدیریت و نخبگان تجربی در صنع تماکارونی بودند که 20 نفر از آنها با روش نمونه گیری گلوله برفی تا رسیدن به اشباع به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مصاحبه های نیمه ساختاریافته بود و داده ها به روش کدگذاری تحلیل شدند. بخش کمی روش توصیفی- همبستگی بود. جامعه مصرف کنندگان ماکارونی در ایران بود که 384 نفر به شیوه در دسترس انتخاب شدند. ابزار پرسشنامه طراحی شده (از نتایج بخش کیفی) بود و داده ها به روش معادلاتساختاری تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج نشان داد که از میان پنج عامل شناساییشده، عوامل علّی و عوامل مداخل هگر بر تصمیمگیری اخلاقی خرید مصرف کنندگان در شرایط رکود بیشترین نقش را دارند. از میان عوامل زمینه ای، امنیت، احتیاط و بودجه؛ از میان عوامل علّی خانواده، شخصیت فرد و دیدگاه و نگرش فرد؛ از میان عوامل مداخله گر، تحریم، عوامل سیاسی و جنگ؛ از میا ن راهبردها، صرفه جویی، خرید کالای با ریسک کمتر و اولویت بندی خرید و از میان پیامدها، انبار شدن کالاها، بیکاری و تغییر رفتار مصرف کنندگان بالاترین اهمیت را در تصمیم گیری اخلاقی خرید مصرف کنندگان در شرایط رکود دارند.
نتیجه گیری: بی شک با ریشه کنی فقر و درصورتی که تحریمها برداشته شوند و دولت سیاستهای درست برای اقتصاد وضع کند و حمایت از بنگاهها و سازمانهای اخلاق مدار ، مصرف کنندگان در خرید خود به میزان بیشتری به مولفه های اخلاقی پایبند خواهندبود.
|
|
واژههای کلیدی: مصرف کننده، تصمیم گیری اخلاق محور، رکود |
|
متن کامل [PDF 548 kb]
(457 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/10/22 | پذیرش: 1398/12/20 | انتشار: 1400/9/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|