تحلیل کانونی رابطه مؤلفه های اعتبار معلم ( تخصص ، ملاحظه گری و اخلاق ) با مؤلفه های احساس عدالت در بین دانش آموزان
|
معصومه طالبی1، محمد حسنی، افشار کبیری |
|
|
چکیده: (1083 مشاهده) |
زمینه: در ایران در زمینه تحقیقات آموزشی بویژه در مطالعات عدالت و تأثیر آن بر نتایج دانش آموزان مطالعات چندانی صورت نگرفته است بطوریکه شکاف قابل توجهی در این زمینه مشاهده می شود .بر همین اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطۀ بین مؤلفه های اعتبار معلم( تخصصی ، ملاحظه گری و اخلاق ) واحساس عدالت کلاسی در بین دانش آموزان انجام می گیرد .
روش : این پژوهش از لحاظ هدف کاریردی و از نظر نحوۀ گردآوری داده ها از نوع همبستگی کانونی است. جامعه آماری شامل کلیۀ دانش آموزان مقطع متوسطه شهر ارومیه بود .که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای تعداد 528 نفر انتخاب شدند. داده های مورد نیاز با استفاده از 4پرسشنامه استاندارد اعتبار معلم ، احساس عدالت (توزیعی و رویه ای ) ، تعا ملی و اطلاعاتی جمع آوری شد . فرضیه ها با استفاده از ماتریس همبستگی پیرسون و همبستگی کانونی تجزیه تحلیل شد.
یافته ها: نشان دادند که ادراک دانش آموزان از اعتبار معلم بطور مثبت ادراکات عدالت را پیش بینی می کند. و ابعاد اعتبار معلم (تخصص ، مراقبت و اخلاقیات) ، با ادراک عدالت کلاسی همبستگی مثبت دارد. به طور خاص، اخلاقیات معلم بالاترین همبستگی را با عدالت کلاسی داشت. همچنین ، اعتبار مربی بیشتر به رابطه عدالت تعاملی مرتبط بود.
نتیجه گیری : معلمانی که می خواهند ادراکات دانش آموزان از عدالت در کلاس را افزایش دهند، باید تلاش کنند که دانش آموزان آنها را به عنوان معلمانی با تخصص ، ملاحظه گری و اخلاق بالا شناسایی کنند. |
|
واژههای کلیدی: عدالت کلاسی، اعتبار، شایستگی(تخصصی)، ملاحظه گری، اخلاق |
|
متن کامل [PDF 916 kb]
(533 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/1/20 | پذیرش: 1398/3/22 | انتشار: 1400/6/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|