[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 16، شماره 2 - ( 6-1400 ) ::
جلد 16 شماره 2 صفحات 138-132 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل کانونی رابطه مؤلفه های اعتبار معلم ( تخصص ، ملاحظه گری و اخلاق ) با مؤلفه های احساس عدالت در بین دانش آموزان
معصومه طالبی1، محمد حسنی، افشار کبیری
چکیده:   (1083 مشاهده)
زمینه: در  ایران در زمینه تحقیقات آموزشی بویژه در مطالعات عدالت و تأثیر آن بر نتایج دانش آموزان  مطالعات چندانی صورت نگرفته است  بطوریکه شکاف قابل توجهی در این زمینه مشاهده می شود .بر همین اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطۀ بین مؤلفه های اعتبار معلم( تخصصی ، ملاحظه گری و اخلاق ) واحساس عدالت کلاسی در بین دانش آموزان انجام می گیرد .
روش :  این پژوهش از لحاظ هدف کاریردی و از نظر نحوۀ گردآوری داده ها از نوع همبستگی کانونی است. جامعه آماری شامل کلیۀ دانش آموزان مقطع متوسطه شهر ارومیه بود .که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای تعداد 528 نفر انتخاب شدند. داده های مورد نیاز با استفاده از 4پرسشنامه استاندارد اعتبار معلم ، احساس عدالت  (توزیعی و رویه ای )  ، تعا ملی و اطلاعاتی جمع آوری شد . فرضیه ها با استفاده از ماتریس همبستگی پیرسون و همبستگی کانونی تجزیه تحلیل شد.
یافته ها:  نشان دادند که ادراک دانش آموزان از اعتبار معلم بطور مثبت ادراکات عدالت را پیش بینی می کند.  و  ابعاد اعتبار معلم (تخصص ، مراقبت و اخلاقیات) ، با ادراک عدالت کلاسی همبستگی مثبت دارد. به طور خاص، اخلاقیات معلم بالاترین همبستگی را با عدالت کلاسی داشت. همچنین ، اعتبار مربی بیشتر به رابطه عدالت تعاملی مرتبط بود.
نتیجه گیری : معلمانی که می خواهند ادراکات دانش آموزان از عدالت در کلاس را افزایش دهند، باید تلاش کنند که دانش آموزان آنها را به عنوان معلمانی با تخصص ، ملاحظه گری و  اخلاق بالا شناسایی کنند.
واژه‌های کلیدی: عدالت کلاسی، اعتبار، شایستگی(تخصصی)، ملاحظه گری، اخلاق
متن کامل [PDF 916 kb]   (533 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/1/20 | پذیرش: 1398/3/22 | انتشار: 1400/6/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Canonical Analysis of the Relationship between College Students’ Perceptions of Instructor Credibility (Competence, Morality, and Caring) & Their Perceptions of Classroom Justice. Ethics in Science and Technology 2021; 16 (2) :132-138
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2296-fa.html

طالبی معصومه، حسنی محمد، کبیری افشار. تحلیل کانونی رابطه مؤلفه های اعتبار معلم ( تخصص ، ملاحظه گری و اخلاق ) با مؤلفه های احساس عدالت در بین دانش آموزان. اخلاق در علوم و فناوری. 1400; 16 (2) :132-138

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2296-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 2 - ( 6-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660