مسئولیت اجتماعی رکن اصلی اخلاق حرفه ای و ارزیابی رابطه اشکال اختیاری و قانونی آن با نگرش مشتریان
|
احمد متقی راد، حسن وظیفه دوست1، هاشم نیکو مرام |
|
|
چکیده: (1638 مشاهده) |
زمینه: مسئولیت اجتماعی رکن اساسی در اخلاق حرفه ای است. مسئولیت اجتماعی شرکت یک عنصر مهم در مباحثه بین شرکتها و ذینفعان بوده و بر برنامه کاری شرکتها تأثیرگذار است. از این رو پژوهش حاضر بر آن شد تا رابطه اشکال اختیاری و قانونی مسئولیت اجتماعی را به عنوان رکنی اساسی در اخلاق حرفه ای با نگرش مشتریان مورد بررسی قرار دهد.
روش: روش پژوهش حاضر آمیخته بود. در بخش کیفی در بخش کیفی پژوهش در دو مرحله انجام شد در مرحله اول، از استراتژی فراترکیب استفاده شد که برای تحلیل متون انتخاب شده از مقالات، از روش تحلیل تم استفاده شد. در مرحله دوم، از روش تحلیل متعامد و تحلیل توامان استفاده شد (با کاربرد نرم افزار اسپیاساس) استفاده شد. در بخش کمی از روش شبه تجربی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مشتریان عمده شرکتهای تولید مواد غذایی استان خراسان بود که از میان آنها 220 نفر با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند.ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد بود و بهمنظور تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش از آزمون t در نرمافزارهای SPSS استفاده شد.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد نگرش مشتری نسبت به کسب و کارهای که مسئولیت اجتماعی (در هر دو شکل ختیاری و قانونی) بالایی با ذینفعان دارند با کسب و کارهایی که به این موارد بی توجه اند، متفاوت است. همچنین ، نگرش مشتری نسبت به کسب و کارهای که مسئولیت اجتماعی اختیاری بالایی با ذینفعان دارند با کسب و کارهایی که مسئولیت اجتماعی قانونی بالایی دارند، متفاوت است.
نتیجه گیری: توجه سازمان به مولفه مسئولیت اجتماعی در هر دو شکل قانونی و اختیاری آن نگرش مشتریان را به واسطه تسهیل و تسریع فرایند خدماترسانی به آنان ، تحت تاثیر قرار می دهد. |
|
واژههای کلیدی: مسئولیت اجتماعی، اخلاق حرفه ای، مسئولیت قانونی، مسئولیت اختیاری، نگرش مشتری |
|
متن کامل [PDF 872 kb]
(835 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/10/1 | پذیرش: 1399/12/2 | انتشار: 1400/6/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|