[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: جلد 16 - ::
جلد 16 - صفحات 135-130 برگشت به فهرست نسخه ها
حقوق شهروندی و برنامه ریزی زمان مصرف کننده (CTP): مفهوم سازی و عملی کردن
جمال روشن زاده، حسین عماری*، حسین قره بیگلو، علی شاهین پور
چکیده:   (688 مشاهده)
زمینه: یکی از ارکان اصلی حقوق شهروندی جلوگیری از اتلاف وقت و صرفه­جویی در زمان­شهروندان است. از این رو پژوهش حاضر با هدف  مفهوم­سازی و عملی­کردن برنامه­ریزی زمان مصرف­کننده به عنوان یک مقوله مهم اخلاق حرفه­ای و حقوق شهروندی شکل گرفت.
روش: پژوهش حاضر بنیادی و در زمره پژوهش های آمیخته بود. در بخش کیفی از روش داده بنیاد استفاده شد. جامعه­آماری خبرگان مبحث برنامه­ریزی زمان در سیستم بانکی (معاونین، روسای بانک ها و اساتید رشته مدیریت بازگانی) بودند که با استفاده از نمونه­گیری هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری 15 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار تحلیل مصاحبه عمیق و جدلی بود و داده­ها با روش کدگذاری با نرم­افزار MAXQDA تحلیل شدند. در بخش کمی روش توصیفیهمبستگی بود. جامعه آماری مشتریان بانک­های دولتی در تهران بودند که از میان آنها 245 نفر با استفاده از نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پرسشنامه محقق ساخته بخش کیفی بود و داده­ها با روش معادلات ساختاری تحلیل شدند.
یافته­ها: در کل با بررسی نتایج حاصل از پژوهش، 24کد اولیه، در قالب 6 کد محوری ( کاهش زمان، پرکردن زمان انتظار درک­شده از دید کارکنان، پرکردن زمان انتظار درک­شده از دید مشتری، همپوشانی خدمات در محور زمان، استاندارهای داخل سازمانی و جابه­جایی زمان) با استفاده از تحلیل عامل اکتشافی باقی مانده­اند. نمرات روایی و پایایی استخراج شده، از مقیاس آماری پشتیبانی شد.
نتیجه­گیری: سازمان­ها سعی دارند با برنامه­ریزی مناسب از تلف شدن زمان شهروندان جلوگیری کنند. برنامه­ریزی زمان مصرف­کننده در پروسه­های بانکی یکی از نمودهای رعایت حقوق شهرندی است و بانک­ها می­توانند این کار علاوه بر احترام به حقوق شهروندی منجر به رضایت مشتری  و بقای سازمان در طولانی مدت شوند.  
 
واژه‌های کلیدی: اخلاق، حقوق شهروندی، برنامه ریزی زمان مصرف کننده، صرفه جویی در زمان
متن کامل [PDF 1140 kb]   (387 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/5/16 | پذیرش: 1400/5/10 | انتشار: 1400/5/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Citizenship Rights and Consumer Time Planning (CTP): Conceptualizing and Practicing. Ethics in Science and Technology 2021; 16 (ویژه نامه) :130-135
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2261-fa.html

روشن زاده جمال، عماری حسین، قره بیگلو حسین، شاهین پور علی. حقوق شهروندی و برنامه ریزی زمان مصرف کننده (CTP): مفهوم سازی و عملی کردن. اخلاق در علوم و فناوری. 1400; 16 (ویژه نامه) :130-135

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2261-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 16 - برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645