حقوق شهروندی و برنامه ریزی زمان مصرف کننده (CTP): مفهوم سازی و عملی کردن
|
جمال روشن زاده، حسین عماری، حسین قره بیگلو، علی شاهین پور |
|
|
چکیده: (775 مشاهده) |
زمینه: یکی از ارکان اصلی حقوق شهروندی جلوگیری از اتلاف وقت و صرفهجویی در زمانشهروندان است. از این رو پژوهش حاضر با هدف مفهومسازی و عملیکردن برنامهریزی زمان مصرفکننده به عنوان یک مقوله مهم اخلاق حرفهای و حقوق شهروندی شکل گرفت.
روش: پژوهش حاضر بنیادی و در زمره پژوهش های آمیخته بود. در بخش کیفی از روش داده بنیاد استفاده شد. جامعهآماری خبرگان مبحث برنامهریزی زمان در سیستم بانکی (معاونین، روسای بانک ها و اساتید رشته مدیریت بازگانی) بودند که با استفاده از نمونهگیری هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری 15 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار تحلیل مصاحبه عمیق و جدلی بود و دادهها با روش کدگذاری با نرمافزار MAXQDA تحلیل شدند. در بخش کمی روش توصیفی–همبستگی بود. جامعه آماری مشتریان بانکهای دولتی در تهران بودند که از میان آنها 245 نفر با استفاده از نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پرسشنامه محقق ساخته بخش کیفی بود و دادهها با روش معادلات ساختاری تحلیل شدند.
یافتهها: در کل با بررسی نتایج حاصل از پژوهش، 24کد اولیه، در قالب 6 کد محوری ( کاهش زمان، پرکردن زمان انتظار درکشده از دید کارکنان، پرکردن زمان انتظار درکشده از دید مشتری، همپوشانی خدمات در محور زمان، استاندارهای داخل سازمانی و جابهجایی زمان) با استفاده از تحلیل عامل اکتشافی باقی ماندهاند. نمرات روایی و پایایی استخراج شده، از مقیاس آماری پشتیبانی شد.
نتیجهگیری: سازمانها سعی دارند با برنامهریزی مناسب از تلف شدن زمان شهروندان جلوگیری کنند. برنامهریزی زمان مصرفکننده در پروسههای بانکی یکی از نمودهای رعایت حقوق شهرندی است و بانکها میتوانند این کار علاوه بر احترام به حقوق شهروندی منجر به رضایت مشتری و بقای سازمان در طولانی مدت شوند.
|
|
واژههای کلیدی: اخلاق، حقوق شهروندی، برنامه ریزی زمان مصرف کننده، صرفه جویی در زمان |
|
متن کامل [PDF 1140 kb]
(502 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/5/16 | پذیرش: 1400/5/10 | انتشار: 1400/5/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|