رابطه ویژگی های اخلاقی و شخصیتی مصرف کننده با نیت خرید: نقش میانجی ادراک فایده و سهولت استفاده از فناوری
|
کمال قلندری*، علیرضا کیا |
|
|
چکیده: (748 مشاهده) |
زمینه: یکی از مهمترین متغیر ها در تعاملات تجاری، بررسی رابطه ویژگی های اخلاقی و شخصیتی مصرف کننده با نیت خرید می باشد. هدف این مطالعه آن است که با تحلیل اینکه ویژگی اخلاقی (آگاهی از ارزشها) و ویژگی شخصیتی (لذت خرید) چه موقع و چگونه از طریق ادراک فایده و سهولت استفاده بر نیت خرید اثر می گذارند، درکمان از عوامل محرک خرید را افزایش دهد.
روش: پژوهش حاضر توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری شامل افرادی بود که دستگاه های همراه با دسترسی به اینترنت داشتند از میان جامعه مورد نظر نمونه ای به حجم 384 نفر به صورت در دسترس انتخاب شدند. ابزار تحلیل پرسشنامه محقق ساخته بود و در نهایت برای آزمودن تأثیرات شرطی غیر مستقیم، از تحلیل مسیر استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان می دهند که هم آگاهی از ارزشها در مصرف کنندگان و هم لذت خرید آنها اثر غیر مستقیم مثبت بر نیت خرید دارند. همچنین نتایج نشان می دهند که در هنگام بررسی اثر ویژگی های اخلاقی و شخصیتی لازم است شروط مرزی مورد توجه قرار بگیرند.
نتیجه گیری: لازم است خرده فروشان در هنگام تلاش برای افزایش پایگاه خودشان و دستیابی به اهداف فروش، به ارزش های اجتماعی و فرهنگی جامعه توجه کرده و ویژگی های اخلاقی و شخصیتی کاربران را مد نظر قرار دهند |
|
واژههای کلیدی: ویژگی های شخصیتی، ویژگی های اخلاقی، آگاهی از ارزشها، لذت خرید |
|
متن کامل [PDF 945 kb]
(525 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/5/15 | پذیرش: 1400/5/10 | انتشار: 1400/5/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|