اثر ارتباطات سیاسی بر تعهد اخلاقی نسبت به گزارشگری پایداری: نقش فشار ذی نفعان و سازوکارهای حاکمیت شرکتی
|
رمضان قنبری، علی خوزین*، آرش نادریان، مریم بخارائیان |
|
|
چکیده: (774 مشاهده) |
زمینه: گزارشگری پایداری یکی از مسائل چالش برانگیزی است که شرکتها را با عنوان نهادهای چندمنظوره علاوه بر عملکرد صرفا اقتصادی بر جنبههای اجتماعی و زیستمحیطی متمرکز مینماید. از اینرو هدف پژوهش، بررسی اثر ارتباطات سیاسی و نقش فشار ذینفعان و سازوکارهای حاکمیتشرکتی بر تعهد اخلاقی نسبت به گزارشگری پایداری میباشد.
روش: پژوهش حاضر توصیفی همبستگی و در زمره پژوهش های کاربردی بود. جامعه پژوهش شامل شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1388 تا 1397 بودند که با استفاده از روش نمونه گیری غربالگری و حذف سیستماتیک 117 شرکت به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها کارت امتیازدهی دلویتی بود. تحلیل داده ها با بهرهگیری از روش معادلات ساختاری انجام شد.
یافته ها: یافتههای پژوهش نشان داد ارتباطات سیاسی برتعهد اخلاقی نسبت به گزارشگری پایداری تاثیر منفی معناداری دارد. همچنین نتایج پژوهش بیانگر آن است که ارتباطات سیاسی بر فشار ذینفعان و سازوکارهای حاکمیتشرکتی تاثیر مثبت معناداری دارد. از طرفی فشار ذینفعان و سازوکارهای حاکمیتشرکتی نیز برتعهد اخلاقی نسبت به گزارشگری پایداری تاثیر مثبت معناداری دارد. سازوکارهای حاکمیت شرکتی رابطه منفی بین ارتباطات سیاسی و تعهد اخلاقی نسبت به گزارشگری پایداری را شدت میبخشد.
نتیجه گیری: نتایج بیانگر آن است که وجود ارتباطات سیاسی در شرکتها تعهد اخلاقی نسبت به گزارشگری پایداری را کاهش میدهد، ولی فشار ذینفعان و سازوکارهای حاکمیتشرکتی باعث بهبود تعهد اخلاقی نسبت به گزارشگری پایداری میشود.
|
|
واژههای کلیدی: تعهد اخلاقی، گزارشگری پایداری، حاکمیتشرکتی، فشار ذینفعان، ارتباطات سیاسی |
|
متن کامل [PDF 876 kb]
(719 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/5/15 | پذیرش: 1400/5/10 | انتشار: 1400/5/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|