آسیبشناسی اخلاقی اجرای خطمشیهای عمومی بازرگانی کشور با رویکرد اقتصاد مقاومتی
|
محمد طهوری، علی اکبر احمدی، کامبیز حمیدی |
|
|
چکیده: (902 مشاهده) |
زمینه: الگوی اقتصاد مقاومتی که با راهنمایی رهبر معظم انقلاب و جمعی از اقتصاددانان کشور تهیه و ارایه شده دارای دو گونه کلی مسئولیت است. یک نوع مسئولیت حالت عمومی دارد و عموم مردم دارای وظایف و مسیولیتهایی در قبال بهبود وضعیت اقتصادی کشور هستند و نوع دوم مسئولیتهایی هستند که بطور مشخص و صریح به سازمانهای خاص محول شده است. هدف از تحقیق حاضر آسیبشناسی اخلاقی اجرای خطمشیهای عمومی بازرگانی کشور با رویکرد اقتصاد مقاومتی بود.
روش: پژوهش حاضر در زمره تحقبقات توصیفی–همبستگی بود که به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری شامل کارکنان و مدیران اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و اتاق اصناف، وزارت صنعت، معدن و تجارت کشور بودند که 300 نفر از آنها به عنوان نمونه آماری به روش نمونهگیری تصادفیساده انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری برای جمعآوری دادههای، پرسشنامه محقق ساخته آسیبشناسی اخلاقی اجرای خطمشیهای عمومی بازرگانی کشور با رویکرد اقتصاد مقاومتی بود. داده ها با استفاده با استفاده از روش مدل معادلات ساختاری از طریق نرمافزار PlS تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج نشان داد که تمامی سوالات دارای اثر معناداری (01/0>P) در مدل میباشند. شاخصهای برازش مدل ساختاری از برازندگی مناسبی برخوردار است، و همچنین نتایج نشان می دهد که مقدار واریانس استخراج شده و میزان اشتراکی برای آسیبشناسی اخلاقی اجرای خطمشیهای عمومی بازرگانی کشور با رویکرد اقتصاد مقاومتی برابر 416/0 میباشد.
نتیجه گیری: اجرای ناقص، غیرعلمی و بی توجهی به اخلاق کسب و کار ( همچون شایسته سالاری ، شفاف بودن، مبارزه با فساد و رانت وغیره)، سبب شده است که باوجود تلاشهای بسیار، همچنان خطمشیهای بازرگانی بر اساس رویکرد اقتصاد مقاومتی در اجرا موفقیت چشمگیری به دست نیاورده باشند. |
|
واژههای کلیدی: آسیب شناسی اخلاقی، خط مشی عمومی، اقتصاد مقاومتی |
|
متن کامل [PDF 918 kb]
(483 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/5/15 | پذیرش: 1400/5/10 | انتشار: 1400/5/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|