نقش اخلاق مداری و مسئولیتپذیری اجتماعی در تقویت تولید پایدار
|
سعید اسحقی، احسان ساده، زین العابدین امینی سابق، حسین حبیبی تبار |
|
|
چکیده: (1050 مشاهده) |
زمینه: مسئولیت پذیری اجتماعی و اخلاق مداری متغیرهای مهمی در جهت تقویت تولید می باشند. تحقیق حاضر با هدف ارائه الگوی نقشآفرینی مسئولیتهای اجتماعی-اخلاقی در تقویت تولید پایدار صنعت تایرسازی ایران به انجام رسیده است.
روش: این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی، و از لحاظ رویکرد پیمایشی-اکتشافی و با روش داده بنیاد بود. جامعه آماری این تحقیق گروهی از خبرگان حوزه اخلاق سازمانی، مسئولیت اجتماعی سازمانی، توسعه و تولید پایدار، و صنعت تایرسازی شامل مشاورین و مدیران ارشد صنعت تایرسازی و اساتید دانشگاهی بودند نمونه تحقیق شامل 9 نفر خبره بود که با روش نمونهگیری گلوله برفی و تا فرایند رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. ابزار اصلی جمعآوری دادهها، مصاحبه عمیق و غیرساختار یافته با خبرگان بود. سرانجام داده ها با کدگذاریهای سه گانه باز، محوری و انتخابی، مورد تحلیل قرار گرفتند
یافته ها: در مجموع 123 مفهوم اولیه استخراج گردید که بعد از کنار هم قرار دادن آنها و حذف مفاهیم تکراری، 39 مفهوم، 13 مقوله اصلی، شناسایی شد.
نتیجه گیری: شرکتهای فعال در صنعت تایرسازی کشور در جهت تقویت تولید پایدار و دستیابی به پیامد رضایت ذینفعان، باید سعی کنند تعهد مدیران عالی به اصول اخلاقی و اسلامی، توان مالی شرکت، تعهد مدیران عالی به توسعه و تولید پایدار، آگاهی کارکنان نسبت به توسعه و تولید پایدار و همچنین تمایل شرکت به تقویت برند را بهبود ببخشند. در این مسیر عوامل مختلف زمینه ای و میطی نیز نقش خواهند داشت.
|
|
واژههای کلیدی: اخلاقمداری، مسئولیتپذیری اجتماعی، تولید پایدار |
|
متن کامل [PDF 861 kb]
(479 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/5/15 | پذیرش: 1400/5/10 | انتشار: 1400/5/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|