[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 16، شماره 1 - ( 3-1400 ) ::
جلد 16 شماره 1 صفحات 158-155 برگشت به فهرست نسخه ها
پیش بینی میزان آشنایی با اخلاق در فضای مجازی با استفاده از سواد رسانه ای و شایستگی های فناورانه
مهین چناری، اعظم شبستانی
چکیده:   (1764 مشاهده)
زمینه: با توجه به نقش فضای مجازی در جامعه و قشر نوجوان این پژوهش با هدف "بررسی رابطه سواد رسانه ای و  شایستگی های فناورانه با میزان آشنایی با اخلاق در فضای مجازی در بین دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان سوادکوه" انجام شد.
روش: روش این پژوهش همبستگی و جامعه آماری آن دانش آموزان متوسطه دوم شهرستان سوادکوه به تعداد ۹۸۴ نفر بود که مطابق جدول کرجسی مورگان ۲۸۷ نفر از آنان با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه های سوادرسانه ای، شایستگی های فناوارنه و اخلاق در فضای مجازی بود. داده ها با استفاده از همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه با روش ورود مکرر تحلیل شد.
یافته ها: بین سوادرسانه ای و میزان آشنایی با اخلاق در دنیای مجازی دختران متوسطه شهرستان سوادکوه رابطه مثبت وجود دارد. بین شایستگی های فناورانه و میزان آشنایی با اخلاق در دنیای مجازی دختران متوسطه شهرستان سوادکوه رابطه مثبت وجود دارد. بین سوادرسانه ای و شایستگی های فناورانه با اخلاق در دنیای مجازی دختران متوسطه شهرستان سوادکوه رابطه چندگانه وجود دارد و 6/78 درصد از واریانس اخلاق در دنیای مجازی به وسیله سوادرسانه ای و شایستگی های فناورانه تبیین می گردد. سوادرسانه ای پیش بینی کننده قوی تری برای اخلاق در فضای مجازی است.
نتیجه گیری: با کمک به تقویت و بهبود سوادرسانه ای و شایستگی های فناورانه دانش آموزان می توان زمینه بهبود اخلاق آنان در دنیای مجازی و در نتیجه کاهش آسیب های دنیای مجازی را فراهم کرد.
 
واژه‌های کلیدی: سوادرسانه ای، شایستگی فناورانه، اخلاق، فضای مجازی
متن کامل [PDF 697 kb]   (1693 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/4/2 | پذیرش: 1400/3/30 | انتشار: 1400/3/30
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Predicting the Level of Familiarity with Ethics in Cyberspace Using Media Literacy and Technological Competencies. Ethics in Science and Technology 2021; 16 (1) :155-158
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2183-fa.html

چناری مهین، شبستانی اعظم. پیش بینی میزان آشنایی با اخلاق در فضای مجازی با استفاده از سواد رسانه ای و شایستگی های فناورانه. اخلاق در علوم و فناوری. 1400; 16 (1) :155-158

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2183-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 1 - ( 3-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.03 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710