مدل تبیین عوامل (اخلاقی، محیطی، طراحی) مؤثر بر تجربیات درون فروشگاهی: نقش تعدیلگرهای موقعیتی و مصرفکننده
|
کمال قلندری، کریم حمدی*، مریم خلیلی عراقی |
|
|
چکیده: (795 مشاهده) |
زمینه: رقابت در خردهفروشیها روزبهروز شدت یافته و مدیران فراتر از تمرکز بر محصول، بهسوی تمرکز بر تقویت، مدیریت تجارب و حواس مشتری حرکت کردهاند تا رقابتپذیری خود را در بازار پرتلاطم حفظ کنند؛ بنابراین هدف از پژوهش حاضر ارائه مدلی برای تبیین عوامل اخلاقی، محیطی و طراحی مؤثر بر تجربیات درون فروشگاهی بهعنوان پیشبینی کننده وفاداری مشتری با توجه به نقش تعدیلگرهای موقعیتی و مصرفکننده میباشد.
روش: پژوهش حاضر کاربردی و از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری شامل خریداران فروشگاههای زنجیرهای رفاه در کلانشهر ارومیه بود که از میان آنها 385 نفر به شکل تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود و آزمون فرضیههای تحقیق از آمار استنباطی (مدل یابی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی (PLS)) با استفاده از SPSS نسخه 24 و SMARTPLS انجام شد.
یافتهها: عوامل اخلاقی، محیطی و طراحی 9/65% از تغییرات تجربیات درون فروشگاهی را توضیح میدهند که بیشترین شدت اثر را عوامل اخلاقی و کمترین را عوامل طراحی داشته است؛ و تعدیلگرهای موقعیتی و مصرفکننده توانستهاند مقدار تأثیر عوامل اخلاقی، محیطی و طراحی بر تجربیات درون فروشگاهی را افزایش دهند. همچنین اثر غیرمستقیم عوامل اخلاقی، محیطی و طراحی بر تبلیغات دهانبهدهان مثبت پس از خرید و نیات بازدید مجدد از فروشگاه بهواسطه تجربیات درون فروشگاهی نیز معنادار میباشد.
نتیجهگیری: عوامل اخلاقی، محیطی و طراحی میتوانند تجربیات درون فروشگاهی را بهعنوان یک عنصر کلیدی در پیشبینی وفاداری مشتری تحت تأثیر قرار دهند و در این رابطه متغیرهای موقعیتی و مصرفکننده نقش تعدیلگری ایفا میکنند |
|
واژههای کلیدی: تجربیات درون فروشگاهی، اخلاق، تعدیلگرهای موقعیتی |
|
متن کامل [PDF 1120 kb]
(372 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/4/2 | پذیرش: 1400/3/30 | انتشار: 1400/3/30
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|