مدل بومی نقش اصول اخلاقی رسانه های اجتماعی بر رفتار مصرف کننده
|
معصومه جلیلیان، حسین صفرزاده*، سید کامران نوربخش |
|
|
چکیده: (948 مشاهده) |
زمینه: بسیاری از رفتارهای انسان ریشه در اصول اخلاقی دارد و افراد دارای هوش اخلاقی بالا، فعالیتهایشان را با اصول اخلاقی پیوند میزنند که باعث افزایش تعهد و بهبود نتایج فردی و سازمانی میشود و بر رفتار مشتریان اثر میگذارند. از طرفی رسانههای اجتماعی یک مهارت جدید و مهم برای همه افراد است. هدف پژوهش حاضر ارائه مدلی جهت شناسایی نقش اصول اخلاقی رسانههای اجتماعی بر رفتار مصرفکننده در صنعت پوشاک میباشد.
روش: تحقیق حاضر کیفی و در زمره گرندد تئوری میباشد. جامعه پژوهش از خبرگان و فعالان صنعت پوشاک تشکیل شده که نمونهای به حجم 15 نفر به روش گلوله برفی از آن انتخاب شده است. برای جمعآوری دادهها از ابزار مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده شده و دادهها با استفاده از روش کدگذاریهای سهگانه تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: عوامل انگیزشی، احساسی، اجتماعی و سیاسی، به عنوان طبقات انتخاب شدند که زمینهساز دومین جزء مدل (استفاده از رسانههای اجتماعی) شدند. اجزاء بعدی مدل رعایت اصول اخلاقی در ارتباط با مشتری و تبلیغات اینترنتی به عنوان راهبرد پژوهش مد نظر قرار گرفت.
نتیجه گیری: بر اساس مدل ارائهشده، رعایت اخلاق در رسانههای اجتماعی به عنوان متغیرهای مستقل عمل میکنند که رفتار مصرفکننده را تحت تاثیر قرار میدهند. بنابراین بازاریابان باید در فروش و بازاریابی محصولات به این عناصر توجه ویژه نموده تا بتوانند تمایلات خرید مشتریان را افزایش و ضمن حفظ مشتریان، سودآوری شرکت نیز افزایش یابد. |
|
واژههای کلیدی: اصول اخلاقی، رسانه های اجتماعی، رفتار خرید مصرف کننده |
|
متن کامل [PDF 980 kb]
(375 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/4/2 | پذیرش: 1400/3/30 | انتشار: 1400/3/30
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|