| اثربخشی آموزش اخلاق حرفهای بر درگیری شغلی و تعهد سازمانی  در بین معلمان دوره ابتدایی | 
								
								  | محسن شاکری،    سمیه کهدوئی،    شیما عباسی هرفته | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
                                
								  | چکیده:       (1948 مشاهده) | 
								
								  | زمینه: اخلاق حرفهای به عنوان شاخهای از دانش اخلاق به بررسی تکالیف اخلاقی در یک حرفه و مسائل اخلاقی آن میپردازد و درصدد ارائه شیوهها و دستورالعملهایی است که این تکالیف را برای افراد و گروههای حرفهای تعیین نماید. هدف کلی این پژوهش عبارت بود از تعیین اثربخشی آموزش اخلاق حرفهای بر درگیری شغلی و تعهد سازمانی معلمان دوره ابتدایی شهر یزد. روش: روش پژوهش، روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه آزمایش و گروه کنترل بود. جامعه آماری آن را کلیه معلمان دوره ابتدائی ناحیه 2 استان یزد تشکیل میدادند که تعداد آنها حدود 1460 نفر بود. تعداد 30 نفر از این معلمان انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه 15 نفری آزمایش و گواه گمارده شدند. ابزار این پژوهش پرسشنامه درگیری شغلی و تعهد سازمانی بود. در نهایت دادههای جمعآوری شده با استفاده از تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
 یافتهها: یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که آموزش اخلاق حرفهای بر درگیری شغلی و تعهد سازمانی تأثیر دارد. همچنین یافتههای پژوهش نشان میدهد که دو گروه آزمایش و گواه از لحاظ نمرات همه ابعاد ( تعهد عاطفی، تعهد مستمر، تعهد هنجاری) دارای تفاوت معناداری بودند.
 نتیجهگیری: در یک جمعبندی کلی باید گفت که آموزش اخلاق حرفهای به دلیل استفاده از فنونی مانند معرفی اخلاق حرفهای و صحبت درباره فضائل اخلاقی انضباط کاری، وجدان کاری، امانتداری حرفهای و انتقادپذیری، درگیری شغلی و تعهد سازمانی معلمان را بهبود بخشیده است.
 | 
								
								  |  | 
								
								  | واژههای کلیدی:  اخلاق حرفهای، درگیری شغلی، تعهد سازمانی | 
								
								  |  | 
								
								  | متن کامل  [PDF 859 kb] 
                                    
                                     
                                     
                                    
									  
                                       (1154 دریافت) | 
								
								  | نوع مطالعه:  پژوهشي |
                                  موضوع مقاله: 
                                  تخصصي دریافت: 1400/3/31 | پذیرش: 1400/3/30 | انتشار: 1400/3/30
 | 
                                
                                  
                                    |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  | ارسال نظر درباره این مقاله | 
                                
                                |  | 
								
								  |  |