اثربخشی آموزش اخلاق حرفهای بر درگیری شغلی و تعهد سازمانی در بین معلمان دوره ابتدایی
|
محسن شاکری، سمیه کهدوئی، شیما عباسی هرفته |
|
|
چکیده: (1145 مشاهده) |
زمینه: اخلاق حرفهای به عنوان شاخهای از دانش اخلاق به بررسی تکالیف اخلاقی در یک حرفه و مسائل اخلاقی آن میپردازد و درصدد ارائه شیوهها و دستورالعملهایی است که این تکالیف را برای افراد و گروههای حرفهای تعیین نماید. هدف کلی این پژوهش عبارت بود از تعیین اثربخشی آموزش اخلاق حرفهای بر درگیری شغلی و تعهد سازمانی معلمان دوره ابتدایی شهر یزد.
روش: روش پژوهش، روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه آزمایش و گروه کنترل بود. جامعه آماری آن را کلیه معلمان دوره ابتدائی ناحیه 2 استان یزد تشکیل میدادند که تعداد آنها حدود 1460 نفر بود. تعداد 30 نفر از این معلمان انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه 15 نفری آزمایش و گواه گمارده شدند. ابزار این پژوهش پرسشنامه درگیری شغلی و تعهد سازمانی بود. در نهایت دادههای جمعآوری شده با استفاده از تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که آموزش اخلاق حرفهای بر درگیری شغلی و تعهد سازمانی تأثیر دارد. همچنین یافتههای پژوهش نشان میدهد که دو گروه آزمایش و گواه از لحاظ نمرات همه ابعاد ( تعهد عاطفی، تعهد مستمر، تعهد هنجاری) دارای تفاوت معناداری بودند.
نتیجهگیری: در یک جمعبندی کلی باید گفت که آموزش اخلاق حرفهای به دلیل استفاده از فنونی مانند معرفی اخلاق حرفهای و صحبت درباره فضائل اخلاقی انضباط کاری، وجدان کاری، امانتداری حرفهای و انتقادپذیری، درگیری شغلی و تعهد سازمانی معلمان را بهبود بخشیده است. |
|
واژههای کلیدی: اخلاق حرفهای، درگیری شغلی، تعهد سازمانی |
|
متن کامل [PDF 859 kb]
(676 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/3/31 | پذیرش: 1400/3/30 | انتشار: 1400/3/30
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|