[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 16، شماره 1 - ( 3-1400 ) ::
جلد 16 شماره 1 صفحات 59-51 برگشت به فهرست نسخه ها
آداب اخلاقی تحصیل: نقش واسطه‌ای درگیری تحصیلی در رابطه بین انگیزش تحصیلی و آداب‌گریزی تحصیلی
محمد مهدی شیرزادی*، راضیه شیخ الاسلامی
چکیده:   (912 مشاهده)
زمینه: با توجه به نتایج پژوهش‌ها، بی‌آدابی اخلاقی در محیط‌های آموزشی رو به گسترش است. از جمله این بی‌آدابی‌ها می‌توان از آداب‌گریزی  تحصیلی نام برد. پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش واسطه‌ای درگیری تحصیلی در رابطه بین انگیزش تحصیلی و آداب‌گریزی تحصیلی انجام شده است.
روش: مطالعۀ حاضر توصیفی- همبستگی است، که از جامعۀ دانشجویان کارشناسی دانشگاه شیراز، 421 دانشجو با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی چند مرحله‌ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش، شامل زمینه­یابی تجدیدنظر شده آداب‌گریزی در آموزش پرستاری، مقیاس انگیزش تحصیلی و پرسشنامه درگیری تحصیلی بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها با روش آماری مدل‌یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزارAMOS  انجام شد.
یافته­ ها: نتایج نشان داد، مدل این پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است. با توجه به یافته‌ها، درگیری تحصیلی نقش واسطه‌ای در رابطه انگیزش تحصیلی با آداب‌گریزی  تحصیلی داشت. به این معنا که با افزایش انگیزش درونی، درگیری تحصیلی نیز افزایش یافته و از این طریق، آداب‌گریزی  تحصیلی کاهش یافته است. همچنین، انگیزش بیرونی و بی‌انگیزشی از طریق کاهش درگیری تحصیلی، منجر به افزایش آداب‌گریزی تحصیلی شده است.
نتیجه­گیری: پژوهش حاضر با ارائه الگویی از آداب‌گریزی  تحصیلی نشانگر نقش انگیزش و درگیری تحصیلی در آداب اخلاقی تحصیل است.
واژه‌های کلیدی: آداب اخلاقی تحصیل، آداب‌گریزی تحصیلی، انگیزش تحصیلی، درگیری تحصیلی
متن کامل [PDF 958 kb]   (718 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/3/31 | پذیرش: 1400/3/30 | انتشار: 1400/3/30
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Academic Moral Civility: The Mediating Role of Academic Engagement in the Relationship between Academic Motivation and Academic Incivility. Ethics in Science and Technology 2021; 16 (1) :51-59
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2166-fa.html

شیرزادی محمد مهدی، شیخ الاسلامی راضیه. آداب اخلاقی تحصیل: نقش واسطه‌ای درگیری تحصیلی در رابطه بین انگیزش تحصیلی و آداب‌گریزی تحصیلی. اخلاق در علوم و فناوری. 1400; 16 (1) :51-59

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2166-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 1 - ( 3-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645