آداب اخلاقی تحصیل: نقش واسطهای درگیری تحصیلی در رابطه بین انگیزش تحصیلی و آدابگریزی تحصیلی
|
محمد مهدی شیرزادی*، راضیه شیخ الاسلامی |
|
|
چکیده: (912 مشاهده) |
زمینه: با توجه به نتایج پژوهشها، بیآدابی اخلاقی در محیطهای آموزشی رو به گسترش است. از جمله این بیآدابیها میتوان از آدابگریزی تحصیلی نام برد. پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش واسطهای درگیری تحصیلی در رابطه بین انگیزش تحصیلی و آدابگریزی تحصیلی انجام شده است.
روش: مطالعۀ حاضر توصیفی- همبستگی است، که از جامعۀ دانشجویان کارشناسی دانشگاه شیراز، 421 دانشجو با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش، شامل زمینهیابی تجدیدنظر شده آدابگریزی در آموزش پرستاری، مقیاس انگیزش تحصیلی و پرسشنامه درگیری تحصیلی بود. تجزیه و تحلیل دادهها با روش آماری مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارAMOS انجام شد.
یافته ها: نتایج نشان داد، مدل این پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است. با توجه به یافتهها، درگیری تحصیلی نقش واسطهای در رابطه انگیزش تحصیلی با آدابگریزی تحصیلی داشت. به این معنا که با افزایش انگیزش درونی، درگیری تحصیلی نیز افزایش یافته و از این طریق، آدابگریزی تحصیلی کاهش یافته است. همچنین، انگیزش بیرونی و بیانگیزشی از طریق کاهش درگیری تحصیلی، منجر به افزایش آدابگریزی تحصیلی شده است.
نتیجهگیری: پژوهش حاضر با ارائه الگویی از آدابگریزی تحصیلی نشانگر نقش انگیزش و درگیری تحصیلی در آداب اخلاقی تحصیل است. |
|
واژههای کلیدی: آداب اخلاقی تحصیل، آدابگریزی تحصیلی، انگیزش تحصیلی، درگیری تحصیلی |
|
متن کامل [PDF 958 kb]
(718 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/3/31 | پذیرش: 1400/3/30 | انتشار: 1400/3/30
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|