نقش واسط جو اخلاقی در رابطه بین عدالت سازمانی و هویت سازمانی
|
وحید فتاحی سرند، علی شائمی برزکی، هادی تیموری |
|
|
چکیده: (1491 مشاهده) |
زمینه: در یک جو اخلاقی مناسب، کارکنان از طریق عدالت که یک انتظار اجتماعی است، می توانند با سازمان احساس نزدیکی و همانندی کنند. بر همین اساس نیز هدف این مقاله بررسی نقش واسط جو اخلاقی بر رابطه بین عدالت سازمانی و هویت سازمانی میباشد.
روش: این تحقیق بر اساس هدف تحقیق کاربردی بوده است. نمونه آماری این تحقیق 195 نفر از کارکنان شرکت خدمات صنعتی تراکتورسازی بوده است. برای جمع آوری دادهها از سه پرسشنامه استفاده شده است. برای آزمون فرضیهها نیز از مدل معادلات ساختاری استفاده شده است.
یافته ها: یافته های تحقیق نشان میدهد که ارتباط عدالت سازمانی با جو اخلاقی خیرخواهانه و جو اخلاقی مبتنی بر اصول و ارزشها مثبت و با جو اخلاقی خودخواهانه منفی میباشد. همچنین ارتباط جو اخلاقی خیرخواهانه و جو اخلاقی مبتنی بر اصول و ارزشها با هویت سازمانی مثبت و جو خودخواهانه رابطه منفی با هویت سازمانی دارد.
نتیجه گیری: نتایج تحقیق نشان میدهد که عدالت سازمانی در حضور جو اخلاقی تقویت کننده هویت سازمانی کارکنان می باشد. |
|
واژههای کلیدی: هویت سازمانی، عدالت سازمانی، جو اخلاقی |
|
متن کامل [PDF 737 kb]
(769 دریافت)
|
نوع مطالعه: گزارش مورد |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/12/28 | پذیرش: 1399/12/10 | انتشار: 1399/12/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|