تبیین مؤلفه های تربیت اخلاقی دانشجو معلمان براساس اسناد بالادستی دانشگاه فرهنگیان
|
میثم غلامپور، هادی پورشافعی، مقصود فراستخواه، محسن آیتی |
|
|
چکیده: (1924 مشاهده) |
رزمینه: تربیت اخلاقی به عنوان قلب آموزش حرفهای معلمان در نظر گرفته میشود در این میان شناسایی مولفه های تربیت اخلاقی از ضروریات آموزش موفق در این زمینه میباشد. بنابراین هدف پژوهش حاضر گردآوری مؤلفههای تربیتاخلاقی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان براساس اسناد بالادستی این دانشگاه است.
روش: پژوهش حاضر از روش تحلیل محتوای کیفی براساس رویکرد گال و همکاران(1994) جهت مشخص کردن مؤلفه های تربیت اخلاقی استفاده کرده است. جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه اسناد بالادستی دانشگاه فرهنگیان بوده است با توجه به هدف پژوهش نمونه گیری انجام نشده و کلیه اسناد جامعه آماری مورد تحلیل قرار گرفته اند. بدین منظور واحد تحلیل؛ تمامی جملات، اسناد بالادستی دانشگاه فرهنگیان میباشد. ابزار پژوهش فیش، چک لیستها و فرمهای محقق ساخته بوده است. برای تفسیر و تحلیل داده ها از روش تحلیل – توصیفی استفاده شده است.
یافته ها: براساس یافته ها مؤلفه های تربیت اخلاقی دانشجومعلمان براساس اسناد بالادستی در 4 بُعد اصلی شامل؛ ابعاد فرهنگی- اجتماعی(مشتمل بر مؤلفه های بصیرت و مسئولیت پذیری فرهنگی و اجتماعی)، سیاسی- اقتصادی(مشتمل بر مؤلفه های بینش سیاسی و مدیریت اقتصادی)، سازمانی (تعهد، اخلاقمداری، مدیریت دانش و تخصص حرفهای) و شخصیتی (دینمداری، ولایتمداری، ویژگی شخصیتی، ملیگرایی، سبک زندگی و مهارتهای ادراکی) سازمان یافت.
نتیجه گیری: تربیت اخلاقی دانشجو معلمان در راستای مؤلفه های در نظر گرفته شده، یکی از ضروریات امر آموزش این گروه می باشد در این میان دانشگاه فرهنگیان باید در طراحی برنامه درسی تربیت اخلاقی دانشجویان خود به تمام ابعاد و مؤلفه های تربیت اخلاقی شناسایی شده توجه داشته باشد. |
|
واژههای کلیدی: تربیت اخلاقی، دانشجو معلم، اسناد بالادستی |
|
متن کامل [PDF 750 kb]
(1033 دریافت)
|
نوع مطالعه: گزارش مورد |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/12/28 | پذیرش: 1399/12/10 | انتشار: 1399/12/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|