سلب اعتبار بروندادهای علمی و مصادیق بداخلاقی پژوهشی
|
مرضیه مروتی، محمد امین عرفان منش |
|
|
چکیده: (1686 مشاهده) |
زمینه: به موازات گسترش چشمگیر فعالیتهای پژوهشی در سطح جهانی، مصادیق مختلفی از سوء رفتارهای پژوهشی نیز رو به افزایش است که در موارد زیادی منجر به سلب اعتبار بروندادهای علمی پس از انتشار آنها میشوند. هدف از پژوهش حاضر مطالعه ویژگی مقالههای سلب اعتبار شده اشپرینگر طی سالهای 2010 تا 2016 میلادی است.
روش: پژوهش حاضر از نظر هدف نوعی مطالعه کاربردی بوده و با رویکرد توصیفی و با استفاده از شاخصهای علمسنجی انجام شده است. جامعه پژوهش شامل 974 مقاله سلب اعتبار شده مربوط به 422 مجله منتشر شده توسط اشپرینگر طی سالهای 2010 تا 2016 میباشد. دادههای پژوهش از پایگاه اشپرینگرلینک گرداوری شد و تحلیل دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی صورت گرفت.
یافتهها: طی دوره زمانی مورد بررسی، به طور متوسط 31/2 مقاله منتشر شده در هر مجله اشپرینگر سلب اعتبار شده است. سرقت علمی (301) و روند داوری نادرست (248) مهمترین دلایل سلب اعتبار مقالهها بوده است. نویسندگان وابسته به کشورهای چین (391)، ایران (106) و ایالات متحده آمریکا (92) بیشترین سهم را در نگارش مقالههای سلب اعتبار شده بر عهده داشتهاند. همچنین بیشترین موارد سلب اعتبار از سوی سردبیر و اعضای هیات تحریریه مجله (565) و ناشر (353) اتفاق افتاده است.
نتیجهگیری: سهم بالای مقالات سلب اعتبار شده ایرانی بسیار قابل تامل است. رعایت اخلاق در پژوهش به عنوان وظیفهای علمی و اخلاقی میبایست بیش از پیش مورد توجه پژوهشگران و دستاندرکاران مجلههای علمی قرار گیرد. سردبیران مجلهها، موسسات و دانشگاهها باید تدابیر لازم را در خصوص سلب اعتبار مقالهها به کار گیرند |
|
واژههای کلیدی: سلب اعتبار مقاله ها، بداخلاقی پژوهشی، سوء رفتار علمی. |
|
متن کامل [PDF 871 kb]
(803 دریافت)
|
نوع مطالعه: گزارش مورد |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/12/28 | پذیرش: 1399/12/10 | انتشار: 1399/12/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|