اثربخشی آموزش هوش معنوی (SQ ) برتعهد سازمانی، به عنوان مولفه اخلاق حرفه ای و بهره وری در مدیران
|
صمد باروج کیاکلا، هادی بهرامی، علیرضا محمدی آریا، محمود ساعتچی |
|
|
چکیده: (1739 مشاهده) |
زمینه: از جمله مسائل بسیار مهم در توانمند سازی و توسعه مدیران توجه به هوش معنوی و اثر آن بر تعهد سازمانی و بهره وری پروژ ها در سازمان می باشد بنابر این هدف این پژوهش اثربخشی آموزش هوش معنوی (SQ) بر تعهد سازمانی و بربهره وری در مدیران و مجریان پروژه است.
روش: طرح شبه آزمایشی با گروه کنترل و از نوع پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری سه ماهه و جامعه آماری80 نفراز مدیران و مجریان پروژه شرکت ایران خودرو درتهران بود. 26 نفر با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب و با پرسشنامه های تعهد سازمانی و بهره وری بررسی شدند و بسته آموزش هوش معنوی درطول 7 جلسه 120 دقیقه ای برای گروه آزمایش اجرا شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس مختلط با اندازه گیری مکرر با کمک نرم افزار 25spss استفاده شد.
یافتهها: نشان داد که برنامه آموزش هوش معنوی بصورت معنا دار بر بهره وری (72/6F=، 005/0P=)، و تعهد سازمانی (30/56F=، 001/0P=)، مدیران و مجریان پروژه اثر داشته و این اثر در مرحله پیگیری برای تعهد سازمانی پایدار نبوده است ولی برای بهره وری پایدار مانده است.
نتیجه گیری: بسته برنامه آموزش هوش معنوی از اثربخشی لازم برای افزایش بهره وری و تعهد سازمانی برخوردار است. بنابراین می توان از برنامه آموزش هوش معنوی برای ارتقای بهره وری و تعهد سازمانی مدیران و مجریان پروژه استفاده کرد. |
|
واژههای کلیدی: آموزش هوش معنویSQ، تعهد سازمانی، مدیران و مجریان پروژه، مولفه اخلاق حرفه ای |
|
متن کامل [PDF 905 kb]
(952 دریافت)
|
نوع مطالعه: گزارش مورد |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/12/27 | پذیرش: 1399/12/10 | انتشار: 1399/12/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|