[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 15، شماره 4 - ( 12-1399 ) ::
جلد 15 شماره 4 صفحات 21-13 برگشت به فهرست نسخه ها
جنبش مصرف اخلاقی: نگرانی ها و رفتارهای اخلاقی مصرف کننده
مهدی نعیمی نظام آباد، حسن وظیفه دوست*، محمد علی عبدالوند، بهناز خدایاری
چکیده:   (1371 مشاهده)
زمینه: رفتار اخلاقی مصرف­کننده توجه زیادی را در سال­های اخیر به خود جلب کرده است. با این وجود، اکثر تحقیقات تجربی بر روی موارد خاصی از رفتار مصرف­کننده اخلاقی تمرکز کرده و سایر رفتارهای اخلاقی او را نادیده گرفته است. این مطلب به معنی فقدان درک کامل سبک­های زندگی مصرف­کنندگان اخلاقی می­باشد. در این مقاله ضمن اشاره به بسترهای شکل­گیری مصرف اخلاقی، طیف کاملی از نگرانی­ها و رفتارهای اخلاقی مصرف­کنندگان مورد بررسی و شناسایی قرار گرفته است.
ﻧﺘﯿﺠﻪﮔﯿﺮی: این مقاله نگرانی­ها و تجارب رفتاری مصرف­کنندگان اخلاقی را بطور کامل مورد بررسی قرار داده و نشان می­دهد که نگرانی­های اخلاقی مصرف­کنندگان در سه حوزه رفاه محیط زیست، رفاه انسانی-اجتماعی و رفاه حیوانات مطرح بوده است. آنها از طریق خرید تشویقی محصولات، تحریم شرکت­ها، ساده­زیستی داوطلبانه، مصرف غذای آهسته و رفتارهای اخلاقی گفتمانی در جهت در پیش گرفتن یک سبک زندگی اخلاقی، اقدام می­کنند. بهرحال در ایران، اینگونه اقدامات و رفتارها از سوی مصرف­کنندگان در آغاز راه بوده و فاصله زیادی با وضعیت مطلوب داریم. این یافته­ها، بازاریابان و سیاست­گذاران دولتی را به بررسی عمیق نگرانی­ها و رفتارهای اخلاقی مصرف­کنندگان فرا می­خواند. از سوی دیگر شرکت­های تجاری با اتخاذ استراتژی­های بازاریابی مناسب می­توانند در جهت پاسخگویی بهتر به نگرانی­های اجتماعی و زیست­محیطی مصرف­کنندگان و تامین نیازها و خواسته­های اخلاقی آنها اقدام نمایند و به مزیت رقابتی دست ­یابند.
واژه‌های کلیدی: رفتار اخلاقی مصرف کننده، نگرانی اخلاقی، تحریم خرید محصولات، ساده زیستی داوطلبانه
متن کامل [PDF 1085 kb]   (695 دریافت)    
نوع مطالعه: گزارش مورد | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/12/27 | پذیرش: 1399/12/10 | انتشار: 1399/12/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ethical Consumer Movement: Consumer Ethical Concerns and Behaviors. Ethics in Science and Technology 2021; 15 (4) :13-21
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2077-fa.html

نعیمی نظام آباد مهدی، وظیفه دوست حسن، عبدالوند محمد علی، خدایاری بهناز. جنبش مصرف اخلاقی: نگرانی ها و رفتارهای اخلاقی مصرف کننده. اخلاق در علوم و فناوری. 1399; 15 (4) :13-21

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2077-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 4 - ( 12-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645