جنبش مصرف اخلاقی: نگرانی ها و رفتارهای اخلاقی مصرف کننده
|
مهدی نعیمی نظام آباد، حسن وظیفه دوست، محمد علی عبدالوند، بهناز خدایاری |
|
|
چکیده: (1706 مشاهده) |
زمینه: رفتار اخلاقی مصرفکننده توجه زیادی را در سالهای اخیر به خود جلب کرده است. با این وجود، اکثر تحقیقات تجربی بر روی موارد خاصی از رفتار مصرفکننده اخلاقی تمرکز کرده و سایر رفتارهای اخلاقی او را نادیده گرفته است. این مطلب به معنی فقدان درک کامل سبکهای زندگی مصرفکنندگان اخلاقی میباشد. در این مقاله ضمن اشاره به بسترهای شکلگیری مصرف اخلاقی، طیف کاملی از نگرانیها و رفتارهای اخلاقی مصرفکنندگان مورد بررسی و شناسایی قرار گرفته است.
ﻧﺘﯿﺠﻪﮔﯿﺮی: این مقاله نگرانیها و تجارب رفتاری مصرفکنندگان اخلاقی را بطور کامل مورد بررسی قرار داده و نشان میدهد که نگرانیهای اخلاقی مصرفکنندگان در سه حوزه رفاه محیط زیست، رفاه انسانی-اجتماعی و رفاه حیوانات مطرح بوده است. آنها از طریق خرید تشویقی محصولات، تحریم شرکتها، سادهزیستی داوطلبانه، مصرف غذای آهسته و رفتارهای اخلاقی گفتمانی در جهت در پیش گرفتن یک سبک زندگی اخلاقی، اقدام میکنند. بهرحال در ایران، اینگونه اقدامات و رفتارها از سوی مصرفکنندگان در آغاز راه بوده و فاصله زیادی با وضعیت مطلوب داریم. این یافتهها، بازاریابان و سیاستگذاران دولتی را به بررسی عمیق نگرانیها و رفتارهای اخلاقی مصرفکنندگان فرا میخواند. از سوی دیگر شرکتهای تجاری با اتخاذ استراتژیهای بازاریابی مناسب میتوانند در جهت پاسخگویی بهتر به نگرانیهای اجتماعی و زیستمحیطی مصرفکنندگان و تامین نیازها و خواستههای اخلاقی آنها اقدام نمایند و به مزیت رقابتی دست یابند. |
|
واژههای کلیدی: رفتار اخلاقی مصرف کننده، نگرانی اخلاقی، تحریم خرید محصولات، ساده زیستی داوطلبانه |
|
متن کامل [PDF 1085 kb]
(857 دریافت)
|
نوع مطالعه: گزارش مورد |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/12/27 | پذیرش: 1399/12/10 | انتشار: 1399/12/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|