1- 1. گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول،دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران 2- 1. گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول،دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران ، shojaeesamerh@gmail.com
چکیده: (824 مشاهده)
زمینه: پژوهش حاضر در صدد طراحی مدل استنتاج فازی-عصبی تطبیق پذیر ارزیابی نشاط سازمانی از منظر ارزشهای اخلاقی- اسلامی محیط کار در دانشگاه آزاد اسلامی شمال کشور می باشد. روش: پژوهش حاضر کاربردی-اکتشافی و در زمرۀ پژوهشهای کیفی بود. جامعه تحقیق خبرگان دانشگاهی در رشته های مدیریت با تحصیلات دکتری یا دانشجو دکترا باسابقه بیش از ده سال از سه استان گلستان، مازندران،گیلان بودند که 30 نفرتا حصول به اشباع نظری، با روش هدفمند قضاوتی و گلوله برفی، به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش از ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه استفاده شد و داده ها با روش مدلسازی انفیس و تکنیک شبکه فازی عصبی تطبیق پذیر با دو روش خوشه بندی کاهشی و گرید پارتیشن مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: تحلیل عاملی اکتشافی سه عامل اصلی ارزش های فردی با 10 مؤلفه، ارزشهای اجتماعی با 7 مؤلفه و ارزش های سازمانی با 7 مؤلفه شناسایی نمود و در نهایت مشخص گردید مدل استنتاج فازی عصبی با سه تابع عضویت ورودی، تابع مثلثی با خروجی تابع عضویت ثابت، روش قاعده سازی گرید پارتیشن و با تعداد تکرار 50 Epochs و روش بهینه آموزش هیبریدی با سیستم فازی ممدانی دارای سیستم مناسب برای تمامی ابعاد مدل(فردی، اجتماعی، سازمانی ) بوده است. بنابراین مشخص شد مدل نهایی تحقیق، از برازش لازم برخوردار بود. نتیجه گیری: مشخص شد که نشاط سازمانی تحت تاثیر ارزش های اخلاقی- اسلامی در سه بعد بعد فردی (مثبت اندیشی، صداقت، امانتداری، شجاعت، نظم، جدیت و تلاش، انعطافپذیری شخصی، شجاعت)، بعداجتماعی (آزادی بیان، حمایت اجتماعی، تعامل اخلاق مدارانه با همکاران، سلامت جمعی، قانونمداری، حسن خلق)، بعد سازمانی ( تکریم ارباب رجوع، امنیت شغلی، مسئولیت پذیری سازمانی، جو مثبت سازمانی، تعهدسازمانی، شایسته سالاری، مشارکت دادن در تصمیمگیری) می باشد.
Designing a Model of Organizational Vitality from the Perspective of Moral-Islamic Values. Ethics in Science and Technology 2023; 18 (1) :155-162 URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2030-fa.html
بیانی مریم، شجاعی سامره، مستقیمی محمود رضا، دیده خانی حسین. طراحی مدل نشاط سازمانی از منظر ارزش های اخلاقی -اسلامی. اخلاق در علوم و فناوری. 1402; 18 (1) :155-162