ارایه مدل جدید بازارگرایی با تاکید بر پیامدهای اخلاقی (مطالعه موردی شرکت فراوردههای لبنی رامک)
|
حسین مختارپور، سراج الدین محبی*، بیژن نهاوندی |
|
|
چکیده: (908 مشاهده) |
زمینه: بازارگرایی به نوعی از بازاریابی اطلاق میشود که بر خلق ارزش مستمر برای مشتریان و خریداران تاکید دارد .این پژوهش با هدف ارائه مدل جدید بازارگرایی با تاکید بر پیامدهای اخلاقی انجام شد.
روش: پژوهش حاضر کاربردی و جزء پژوهشهای آمیخته (کیفی- کمی) بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل مدیران و متخصصین شرکت رامک و در بخش کمّی شامل تمامی کارکنان شرکت فراوردههای لبنی رامک در استان فارس بود. حجم نمونه در بخش کیفی 15 نفر با استفاده از نمونهگیری هدفمند و در بخش کمّی با استفاده از نمونهگیری تصادفی طبقهای 291 نفر برآورد شد. ابزار گردآوری دادهها، در بخش کیفی، مصاحبه و در بخش کمّی، پرسشنامه محققساخته بود. برای تحلیل داده های کیفی از روش تحلیل مضمون و در بخش کمی از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد.
یافته ها: نتایج به دست آمده به شناسایی 19 مولفه و 90 شاخص منجر شد نتایج دیگر نشان داد که عوامل بیرونی با ضریب مسیر 46/0 نسبت به عوامل داخلی با ضریب 39/0 تأثیر بیشتری بر بازارگرایی داشتند.
نتیجه گیری: 11 مؤلفه عوامل درونی مؤثر بر بازارگرایی شامل تأکید مدیریت ارشد، ریسک پذیری مدیر، تعارض، ارتباطات بین بخشی، ساختار، سیستم پاداش مبتنی بر بازار، ، دانش تخصصی بازاریابان، رفتار شهروندی، فرهنگ بازاریابی، قابلیت بازاریابی و نوآوری و 4 مؤلفه عوامل بیرونی اثرگذار بر بازارگرایی شامل تلاطم بازار، رقابت، پویایی تکنولوژیکی و هوشمندی بازار بودند . در نهایت 4 مؤلفه شامل تعهد، رضایت، همبستگی کارکنان و وفاداری مشتریان به عنوان پیامدهای اخلاقی بازارگرایی در نظر گرفته شد. |
|
واژههای کلیدی: بازارگرایی، پیامد اخلاقی، تعهد، رضایت، وفاداری |
|
متن کامل [PDF 865 kb]
(420 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/10/23 | پذیرش: 1399/10/10 | انتشار: 1399/10/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|