ارزیابی رفتارهای اخلاقی و غیراخلاقی مدیریت سود مبتنی بر تحلیل حوزه دانش و الگوی تحلیل شبکه فازی
|
سعید بهمنش، رضوان حجازی، سیده محبوبه جعفری |
|
|
چکیده: (912 مشاهده) |
زمینه: یک راه حل بهتر برای شناسایی شرکتهای مدیریت کننده سود وجود دارد و آن عبارتست از تمرکز بر انگیزه و اعتقادات اخلاقی مدیران. از این رو، هدف این تحقیق ارزیابی رفتارهای اخلاقی و غیراخلاقی مدیریت سود است.
روش: روش اجرای تحقیق حاضر در زمره پژوهش های کیفی ، توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش عبارت است از صاحبنظران، اساتید دانشگاه و متخصصین در زمینه مدیریت سود و مبانی اخلاقی و از بین آنها 19 نفر به عنوان نمونه آماری به شکل دردسترس انتخاب شد. داده های تحقیق از طریق پرسشنامه جمع آوری شده است و در نهایت داده ها با الگوی تحلیل شبکه فازی ارزیابی و پالایش شد و مدل نهایی پیشنهادی تبیین گردید.
یافتهها: بر مبنای تحلیلهای نهایی، رفتارهای سود مشتمل بر ده استراتژی رفتاری به عنوان تابعی از فشارهای اخلاقی، فرهنگ سازمانی قدرت گریزی، باورهای اخلاقی و توجیه اخلاقی به عنوان عوامل موثر تلقی و مولفههای اندازهگیری آنها شناسایی و پالایش گردید.
نتیجهگیری: تحت فشار شدید بودن کارکنان، حاکمیت مدیریت بر کارکنان و سازمان، مسئولیت نداشتن زیردست در غفلت مدیریت، تلأطم و پیچیدگی وحشتناک امور، مطلوبیتگرایی، تضاد منافع سازمان و ارجحیتهای فردی، تلقی گردید. ابعاد توجیه اخلاقی میتواند کارکنان مالی و حسابداری را به توجیه رفتارهای اخلاقی و غیراخلاقی مدیریت سود وا دارد.
|
|
واژههای کلیدی: رفتار اخلاقی، مدیریت سود، دانش |
|
متن کامل [PDF 1175 kb]
(424 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/10/23 | پذیرش: 1399/10/10 | انتشار: 1399/10/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|