[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: جلد 15 - ویژه نامه ::
جلد 15 - ویژه نامه صفحات 122-114 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی مدل استراتژی های اخلاقی کسب و کار در توسعه صنعتی
ولی عاقلی مغانجوقی، کمال الدین رحمانی یوشانلویی
چکیده:   (1465 مشاهده)
زمینه: : اهمیت اخلاق و کسب‌وکار از مقوله‌های مهمی هستند که شناخت نقش آن بر توسعه صنعتی نظر بسیاری از اندیشمندان ادیان مختلف به‌ویژه اسلام را به خود جلب کرده است. ازاین‌رو این تحقیق باهدف طراحی مدل استراتژی‌های اخلاقی کسب‌وکار در جهت توسعه صنعتی بهتر انجام‌شده است تا از این طریق گام مهمی در جهت اخلاقی‌تر کردن توسعه صنعتی بردارد.
روش: پژوهش حاضر آمیخته بود. در بخش کیفی ازنظر هدف توسعه‌ای و ازنظر ماهیت اکتشافی بود. جامعه­آماری شامل خبرگان دانشگاهی و سازمان‌های دولتی بود و نمونه آماری با استفاده از نمونه‌گیری گلوله برفی به تعداد 23 نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات از نوع مصاحبه بود و برای تجزیه‌وتحلیل آن از تکنیک کدگذاری استراوس و کوربین استفاده‌شد. در بخش کمی  ازنظر هدف کاربردی و ازنظر ماهیت توصیفی پیمایشی بود. جامعه آماری شامل سازمان‌های دولتی استان آذربایجان غربی بود. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان تعداد 250 نفر انتخاب و با استفاده از نمونه‌گیری تصادفی ساده پرسشنامه‌ها در بین آن‌ها توزیع شد. ابزار گردآوری داده‌ها از نوع پرسشنامه بود. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار LISREL و MATLAB انجام‌یافت.
یافته: یافته‌ها نشان داد که استراتژی اخلاق در کسب‌وکار دارای سه بعد سازمانی، فردی و دینی فرهنگی با 9 زیر مؤلفه است و ترکیب مطلوب برای اثربخشی بیشتر مدل برای بعد سازمانی 761/0، بعد فردی 658/0 و بعد دینی فرهنگی 578/0 است.
نتیجه‌گیری: توجه به عوامل اخلاقی بر اساس مدل ارائه‌شده در بهترین حالت تنش‌ها و تعارض‌های موجود در سر راه توسعه صنعتی را تا 63/0 بهبود می‌دهد.
 
واژه‌های کلیدی: اخلاق، توسعه صنعتی، کسب‌وکار
متن کامل [PDF 801 kb]   (810 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/10/22 | پذیرش: 1399/10/10 | انتشار: 1399/10/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Designing a Model of Ethical Business Strategies in Industrial Development. Ethics in Science and Technology 2020; 15 :114-122
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2019-fa.html

عاقلی مغانجوقی ولی، رحمانی یوشانلویی کمال الدین. طراحی مدل استراتژی های اخلاقی کسب و کار در توسعه صنعتی. اخلاق در علوم و فناوری. 1399; 15 () :114-122

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2019-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 15 - ویژه نامه برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4713