طراحی مدل مدیریت نگرش اخلاقی و شغلی کارکنان در سازمان های دولتی
|
مسعود یعقوبی، بهزاد فرخ سرشت، قربانعلی آقا احمدی |
|
|
چکیده: (1222 مشاهده) |
زمینه: تبیین نگرش اخلاقی و شغلی کارکنان در سازمانهای دولتی جهت ارتقا مدیریت نیروی انسانی اهمیت ویژه ای دارد. هدف از این پژوهش طراحی مدل مدیریت نگرش اخلاقی و شغلی کارکنان در سازمان های دولتی است.
روش: روش پژوهش حاضر یک پژوهش آمیخته (کیفی-کمی) می باشد. در بخش کیفی راهبرد مورد استفاده نظریه داده بنیاد بود. جامعهآماری را اساتید دانشگاه در حوزه مدیریت منابعانسانی و مدیران ارشد سازمانهای دولتی تشکیل دادند که نمونه گیری به صورت گلوله برفی انجام شد و در نهایت 12 نفر خبره به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات مصاحبه بود. و روش تحلیل دادهها کدگذاری باز محوری و انتخابی بود. در بخش کمی جامعهآماری پژوهش مدیران ارشد، میانی و کارکنان بالای لیسانس سازمانهای دولتی در شهر تهران بوده است که با استفاده از نمونهگیری خوشهای 384 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. در نهایت دادهها با استفاده از تحلیل عاملی و تحلیل مسیر بررسی شدند. در این تحقیق از نرم افزار لیزرل و Spss استفاده شد. .
یافته ها: نتایج نشان داد که شرایطعلی شامل تعهدسازمانی، بسترحاکم شامل جوسازمانی، پدیده اصلی شامل رضایت و وابستگیشغلی، راهبردها شامل مدیریت صحیح و حمایت از کارکنان، شرایط مداخلهگر شامل حقوق و پاداش می باشد که به پیامد یعنی مدیریت نگرش اخلاقی و شغلی موفق ختم میشود. همچنین در بررسی نتایج رتبه عوامل به ترتیب برابر بود با مولفه تعهدسازمانی، مدیریت صحیح و حمایت از کارکنان، حقوق و پاداش، رضایت و وابستگی شغلی و جوسازمانی.
نتیجه گیری: آگاهی و مدیریت نگرشهای اخلاقی شغلی کارکنان یکی از مهم ترین فاکتورها جهت مدیریت نیروی انسانی در سازمان است و تعهدسازمانی، جوسازمانی، رضایت و وابستگی شغلی، مدیریت صحیح و حمایت از کارکنان، حقوق و پاداش در مدیریت موفق نگرش اخلاقی و شغلی موثر هستند. |
|
واژههای کلیدی: نگرش اخلاقی، نگرش شغلی، سازمان های دولتی |
|
متن کامل [PDF 1090 kb]
(685 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/10/22 | پذیرش: 1399/10/10 | انتشار: 1399/10/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|