شناسایی ابعاد اخلاق در فناوری آموزشی
|
سید رسول عمادی*، گلزار شیری |
|
|
چکیده: (933 مشاهده) |
زمینه: شناسایی ابعاد اخلاق در فناوری آموزشی میتواند در بهبود فضای اخلاقی در حوزه فناوری آموزشی مؤثر باشد. ازاینرو، پژوهش حاضر در جهت شناسایی ابعاد اخلاق در فناوری آموزشی انجامشده است.
روش: پژوهش حاضر آمیخته بود. در بخش کیفی، روش تحلیل محتوا به کار رفت. جامعه آماری شامل اسناد و مدارک بالادستی درزمینۀ اخلاق در فناوری آموزشی و 19 نفر از اعضای هیات علمی به شیوه (سرشماری) و 20 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی به شیوه (هدفمند) انتخاب شدند. ابزار مصاحبه نیمه ساختارمند بود و برای تجزیهوتحلیل از مقولهبندی و کدگذاری استفاده شد. در بخش کمی
جامعه آماری شامل تمامی اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههایی که دارای رشته فنّاوری آموزشی می باشد بود که با روش نمونهگیری خوشهای 19 نفر از اعضای هیات علمی به شیوه و 92 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود. برای تحلیل دادهها، از آزمون T تک گروهی و آزمون فریدمن استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان میدهد که مؤلفههای اخلاق در فناوری آموزشی را میتوان در قالب 5 بعد دستهبندی کرد که هرکدام از آنها دارای مؤلفههای متعدد است و ازنظر اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در رتبههای متفاوتی قرار دارند.
نتیجه گیری: نتایج حاصل از این تحقیق درمجموع مؤلفههای شناساییشده در پنج بعد شامل، ابعاد فردی، آموزشی، فرایندی، زمینهای و سازمانی و زیر مؤلفههای آنها است و ازنظر اعضای هیاتعلمی بعد آموزشی در رتبه اول و بعد فرایندی در رتبه پنجم و ازنظر دانشجویان بعد فردی در رتبه اول و بعد فرایندی در رتبه پنجم قرار دارد.
|
|
واژههای کلیدی: اخلاق، فناوری آموزشی، مؤلفههای اخلاق |
|
متن کامل [PDF 779 kb]
(456 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/10/22 | پذیرش: 1399/10/10 | انتشار: 1399/10/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|