[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: جلد 15 - ویژه نامه ::
جلد 15 - ویژه نامه صفحات 100-92 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی ابعاد اخلاق در فناوری آموزشی
سید رسول عمادی*، گلزار شیری
چکیده:   (933 مشاهده)
زمینه: شناسایی ابعاد اخلاق در فناوری آموزشی می­تواند در بهبود فضای اخلاقی در حوزه فناوری آموزشی مؤثر باشد. ازاین‌رو، پژوهش حاضر در جهت شناسایی ابعاد اخلاق در فناوری آموزشی انجام‌شده است.
روش: پژوهش حاضر آمیخته بود. در بخش کیفی، روش تحلیل محتوا به کار رفت. جامعه آماری شامل اسناد و مدارک بالادستی درزمینۀ اخلاق در فناوری آموزشی و 19 نفر از اعضای هیات علمی به شیوه (سرشماری) و 20 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی به شیوه (هدفمند) انتخاب شدند. ابزار مصاحبه نیمه ساختارمند بود و برای تجزیه‌وتحلیل از مقوله‌بندی و کدگذاری استفاده شد. در بخش کمی
جامعه آماری شامل تمامی اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌هایی که دارای رشته فنّاوری آموزشی می باشد بود که با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای 19 نفر از اعضای هیات علمی به شیوه و 92 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه‌ پژوهشگر ساخته بود. برای تحلیل داده‌ها، از آزمون T تک گروهی و آزمون فریدمن استفاده شد.
یافته­ها: نتایج نشان می‌دهد که مؤلفه‌های اخلاق در فناوری آموزشی را می‌توان در قالب 5 بعد دسته‌بندی کرد که هرکدام از آن‌ها دارای مؤلفه‌های متعدد است و ازنظر اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در رتبه­های متفاوتی قرار دارند.
نتیجه­ گیری: نتایج حاصل از این تحقیق درمجموع مؤلفه‌های شناسایی‌شده در پنج بعد شامل، ابعاد فردی، آموزشی، فرایندی، زمینه­‌ای و سازمانی و زیر مؤلفه‌های آن‌ها است و ازنظر اعضای هیات­علمی بعد آموزشی در رتبه اول و بعد فرایندی در رتبه پنجم و ازنظر دانشجویان بعد فردی در رتبه اول و بعد فرایندی در رتبه پنجم قرار دارد.
 
واژه‌های کلیدی: اخلاق، فناوری آموزشی، مؤلفه‌های اخلاق
متن کامل [PDF 779 kb]   (456 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/10/22 | پذیرش: 1399/10/10 | انتشار: 1399/10/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Identifying the Dimensions of Ethics in Educational Technology. Ethics in Science and Technology 2020; 15 :92-100
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2017-fa.html

عمادی سید رسول، شیری گلزار. شناسایی ابعاد اخلاق در فناوری آموزشی. اخلاق در علوم و فناوری. 1399; 15 () :92-100

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2017-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 15 - ویژه نامه برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645