شناسایی و اهمیت سنجی مولفه های بازاریابی خیرخواهانه در صنعت بیمه
|
رسول چراغ سحر، علی پیرزاد*، سید نجم الدین موسوی |
|
|
چکیده: (1110 مشاهده) |
زمینه: بازاریابی خیرخواهانه یکی از استراتژیهای نوین و اخلاق گرا بازاریابی بنگاه های اقتصادی در جهت خلق ارزش ویژه برای مشتری است که بر اساس آن رابطه مستقیمی بین فروش محصول و کمک بنگاه اقتصادی به یک خیریه تعریف و ترویج در جهت ایفای مسئولیت اجتماعی شرکتها میشود. هدف اصلی این مقاله، شناسایی و رتبه بندی شاخصهای بازاریابی خیرخواهانه در صنعت بیمه است.
روش: این پژوهش کاربردی و با رویکرد آمیخته (کیفی و کمی ) انجام شد. جامعه و نمونه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان دانشگاهی، مدیران و کارشناسان شرکتهای بیمه آسیا، ایران و البرز که 15 نفر از آنها به شیوه هدفمند انتخاب شدند و در بخش کمی شامل؛ مشتریان شرکت های بیمه آسیا، ایران و البرز بیمه در شهر یاسوج بودند که 250 نفر از آنها به شیوه در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده در بخش کیفی مصاحبه و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته (منتج از بخش کیفی) بود.تحلیل دادهها بر اساس روش دلفی (کیفی) و فرآیند تحلیل شبکهای فازی FANP (کمی) انجام شد.
یافته ها: نتایج نشان میدهد عوامل مختلفی بر موفقیت کمپینهای بازاریابی خیرخواهانه به عنوان مولفههای آن در صنعت بیمه وجود دارد که میتوان آنها را در پنج عامل اصلی خلاصه کرد. همچنین مولفههای؛ افزایش فروش نام تجاری، قیمت خدمات ارایه شده از سوی صنعت بیمه و اندازه کمک خیرخواهانه بیشترین وزن را در میان زیرشاخصهای این پنج مولفه بدست آوردند.
نتیجه گیری: عواملی چون: نتایج مالی برای شرکت، آمیختههای بازاریابی خدمات(7p)، فرم کمک سازمانی، نتایج اجتماعی برای شرکت و ویژگیهای مشتریان منجر به روی آوردن بیمه به بازاریابی خیرخواهانه و موفقیت آن می شود.
|
|
واژههای کلیدی: اخلاق، بازاریابی خیرخواهانه، صنعت بیمه |
|
متن کامل [PDF 829 kb]
(637 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/10/22 | پذیرش: 1399/10/10 | انتشار: 1399/10/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|