شناسایی و اولویتبندی ابعاد اخلاقی بازاریابی عصبی در جذب مشتریان بالفعل در صنعت قارچ و صنایع تبدیلی
|
پروین افشار، محمد جلیلی، علیرضا عقیقی |
|
|
چکیده: (1494 مشاهده) |
زمینه: مباحث اخلاقی بازاریابی عصبی از دو منظر موردبحث هستند: نخست تأثیری که اخلاق بر پایههای حسی، عاطفی و هیجانی ناشی از بازاریابی عصبی بر رفتار مصرفکننده دارد. دوم چالشهایی که در بکارگیری بازاریابی عصبی و ضرورت تدوین استانداردهای اخلاقی آن وجود دارد. هدف پژوهش ارائهی مدل ابعاد اخلاقی بازاریابی عصبی در جذب مشتریان بالفعل در صنایع قارچ بوده است.
روش: رویکرد این پژوهش آمیخته است: در بخش کمی، روش توصیفی-پیمایشی و نمونه آماری 9 نفر از خبرگان بازاریابی و صنعت قارچ با نمونه گیری هدفمند بود، داده ها توسط پرسشنامه جمع آوری شد. سپس با روش مدلسازی ریاضی در اکسل تجزیه و تحلیل شد. در بخش کیفی با همان نمونه آماری قبلی، با مصاحبه نیم ساختاریافته و پرسشنامه خبرگان داده ها جمع اوری و با روش F.ANP و دیمتل فازی در سوپردیویژن تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: ابعاد اخلاقی نورومارکتینگ شامل بعد شخصیتی (تداعی خاطرات، تائید جمع، اندازه/تنوع محصول)، بعد اعتماد (قیمت منصفانه، کیفیت مورد انتظار، اجرای تعهدات) و بعد فیزیولوژیک (تحریک حواس) شناسایی شد. بعد فیزیولوژیک محصول (وزن 346/0 ) مهمترین بعد اخلاقی و محرکهای بینایی-شنوایی (وزن07/0 )مهمترین زیر معیار اخلاقی در جذب مشتری بالفعل است.
نتیجهگیری: توجه صنعت قارچ به بعد فیزیولوژیک محصول سبب ایجاد رضایت بیشتر در مشتری میشود که نشاندهنده رعایت حقوق مصرفکننده است. فعالیتهای بازاریابی بر مبنای ابعاد اخلاقی، اعتماد عمومی نسبت به گسترش کاربرد فنّاوریهای پزشکی در صنایع را بیشتر خواهد کرد و با شناخت سریعتر نیازهای مشتری و اطمینان بخشی در حفظ سلامت شخصی /اجتماعی/ زیستمحیطی، مورد احترام قرار خواهد گرفت. |
|
واژههای کلیدی: ابعاد اخلاقی بازاریابی عصبی، بازاریابی در صنعت قارچ و صنایع تبدیلی، مشتریان بالفعل |
|
متن کامل [PDF 1151 kb]
(1016 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/10/22 | پذیرش: 1399/10/10 | انتشار: 1399/10/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|