توارث رفتارمصرف کننده : ارائه مدل برای بهبود خدمات بانکی بر اساس نظریه مم ها با تاکید بر مولفه های اخلاقی
|
مهدی احسانی فرد، فرشاد فائزی رازی، علی اکبر امین بیدختی |
|
|
چکیده: (2473 مشاهده) |
زمینه: مِم یک تئوری توارثی و ایده، رفتار یا روشی است که از طریق فرهنگ از فردی به فرد دیگر منتشر میشود. تئوری توارثها از نظر میزان سازگاری و قابلیت، یعنی تطبیق با محیط فرهنگی- اجتماعی که در آن پخش شدهاند، متفاوت هستند. مم های سازگارتر و با قابلیت بیشتر، در منتقل شدن، سرایتکردن به افراد بیشتر و در نتیجه گسترده شدن و پخششدن در جمعیت بزرگتر موفقتر خواهند بود. میتوان مفاهیم موجود در این تئوری را برای الگوی تکامل فرهنگی به کار برد، بنابراین، این تحقیق با هدف ارائه مدل مناسب برای بهبود خدمات بانکی بر اساس نظریه ممها شکل گرفت.
روش: تحقیق حاضر با استفاده از روش آمیخته (کمی و کیفی) انجام شده است. در فاز کیفی:جامعه آماری خبرگان امور بانکی (روسا و معاونین بانک) استان سمنان بودندکه با استفاده از تکنیک گلوله برفی 15 خبره به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته بود و دادهها با تکنیک دلفی مورد تحلیل قرار گرفتند. در فاز کمی، روش علی-مقایسهای بود و جامعه آماری مشتریان بانک های سمنان بودند که 209 نفر به روش در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پرسشنامه محققساخته بود و داده ها با تحلیل عاملی و آزمون فریمن مورد تحلیل قرارگرفتند.
یافته ها: نتایج بخشکیفی 38 شاخص را در قالب 4 مفهوم اصلی ارایه کرد و بخش کمی نشان داد مدل تحقیق از برازندگی لازم برخوردار بود.
نتیجه گیری: 4 بعد اخلاقی، خدمات رفاهی، مسئولیت پذیری و عوامل سازمانی نقش مهمی در بهبود خدمات بانکی دارند که بعد اخلاقی در صدر و عوامل سازمانی در پایینترین الویت در خدمات بانکی قرار می گیرند. |
|
واژههای کلیدی: نظریه مم ها، خدمات بانکی، توارث رفتارمصرف کننده، اخلاق |
|
متن کامل [PDF 978 kb]
(593 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/10/22 | پذیرش: 1399/10/10 | انتشار: 1399/10/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|