[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: جلد 15 - ویژه نامه ::
جلد 15 - ویژه نامه صفحات 31-25 برگشت به فهرست نسخه ها
توارث رفتارمصرف کننده : ارائه مدل برای بهبود خدمات بانکی بر اساس نظریه مم ها با تاکید بر مولفه های اخلاقی
مهدی احسانی فرد، فرشاد فائزی رازی، علی اکبر امین بیدختی
چکیده:   (2473 مشاهده)
زمینه: مِم یک تئوری توارثی و ایده، رفتار یا روشی است که از طریق فرهنگ از فردی به فرد دیگر منتشر می‌شود. تئوری توارث‌ها از نظر میزان سازگاری و قابلیت، یعنی تطبیق با محیط فرهنگی- اجتماعی که در آن پخش شده‌اند، متفاوت‌ هستند. مم های سازگارتر و با قابلیت بیشتر، در منتقل شدن، سرایت­کردن به افراد بیشتر و در نتیجه گسترده شدن و پخش­شدن در جمعیت بزرگتر موفق‌تر خواهند بود. می­توان مفاهیم موجود در این تئوری را برای الگوی تکامل فرهنگی به کار برد، بنابراین، این تحقیق با هدف ارائه مدل مناسب برای بهبود خدمات بانکی بر اساس نظریه مم­ها شکل ­گرفت.
روش: تحقیق حاضر با استفاده از روش آمیخته (کمی و کیفی) انجام شده است. در فاز کیفی:­جامعه آماری خبرگان امور بانکی (روسا و معاونین بانک) استان سمنان بودندکه با استفاده از تکنیک گلوله برفی 15 خبره به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته بود و داده­ها  با تکنیک دلفی مورد تحلیل قرار گرفتند. در فاز کمی، روش علی-مقایسه­ای بود و جامعه آماری مشتریان بانک های سمنان بودند که 209 نفر به روش در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پرسشنامه محقق­ساخته بود و داده­ ها با تحلیل ­عاملی و آزمون­ فریمن مورد تحلیل قرار­گرفتند.
یافته­ ها: نتایج بخش­کیفی 38 شاخص را در قالب 4 مفهوم اصلی ارایه کرد و بخش کمی نشان داد مدل تحقیق از برازندگی لازم برخوردار بود.
نتیجه­ گیری:  4 بعد اخلاقی، خدمات رفاهی، مسئولیت پذیری و عوامل سازمانی نقش مهمی در بهبود خدمات بانکی دارند که بعد اخلاقی در صدر و عوامل سازمانی در پایینترین الویت در خدمات بانکی قرار می­ گیرند.
واژه‌های کلیدی: نظریه مم ها، خدمات بانکی، توارث رفتارمصرف کننده، اخلاق
متن کامل [PDF 978 kb]   (593 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/10/22 | پذیرش: 1399/10/10 | انتشار: 1399/10/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Inheritance of Consumer Behavior: Providing a Model for Improving Banking Services Based on Meme Theory with Emphasis on Ethical Components. Ethics in Science and Technology 2020; 15 :25-31
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2009-fa.html

احسانی فرد مهدی، فائزی رازی فرشاد، امین بیدختی علی اکبر. توارث رفتارمصرف کننده : ارائه مدل برای بهبود خدمات بانکی بر اساس نظریه مم ها با تاکید بر مولفه های اخلاقی. اخلاق در علوم و فناوری. 1399; 15 () :25-31

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2009-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 15 - ویژه نامه برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660