رابطه اخلاق حرفه ای با آنومی اجتماعی(اهمال کاری) در میان کارکنان
|
سید محمد موسوی جد، حامد آئینی، حیدر محمدی، غزاله ژاله رفعتی |
|
|
چکیده: (1927 مشاهده) |
زمینه: اهمالکاری پدیدهای شایع در بین مردم و همچنین در محیط کاری و میان کارکنان در سازمان ها بوده که با تأخیر درانجام برخی از کارها، وقتگذرانی میکنند و برخی نیز این وقتگذرانی را شیوه و سبک زندگی خود قرار دادهاند. مقاله حاضر با هدف بررسی رابطه اخلاق حرفه ای با آنومی اجتماعی(اهمال کاری) در میان کارکنان شکل گرفت.
روش: این پژوهش از نظر هدف، از نوع کاربردی است و طرح پژوهش نیز توصیفی-همبستگی می باشد. جامعه آماری کارکنان سازمان تعاون روستایی استان کردستان می باشد که تعداد آن ها ۳۳۰ نفر می باشد که با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه ۱۷۸ نفر تعیین گردید و برای رفع اثرات پرسشنامههای گم شده، ناقص و ... حدود ده درصد دیگر به حجم نمونه اولیه اضافه گردید و در نهایت ۱۹۵ پرسشنامه توسط کارکنان سازمان تعاون روستایی استان کردستان به روش نمونهگیری تصادفی ساده با اطلاعات کامل تکمیل گردیده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها و آزمون فرضیهها از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد.
یافته ها: یافتههای پژوهش حاکی از این است که بین اخلاق حرفهای با ابعاد(مسئولیتپذیری، صداقت و احترام به دیگران، عدالت و همدردی و وفاداری) و آنومی اجتماعی(اهمال کاری) رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
نتیجه گیری:نتایج حاکی از آن است که با پایبندی به اصول اخلاق حرفه ای کاری می توان اهمال کاری را در سازمان کاهش داده و با نهادینه کردن این اصول در سازمان منجر به بالا رفتن کارایی سازمان و کاهش نارضایتی ارباب رجوع شد. |
|
واژههای کلیدی: اخلاق، اخلاق حرفهای، آنومی اجتماعی، اهمال کاری |
|
متن کامل [PDF 947 kb]
(625 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/9/24 | پذیرش: 1399/9/10 | انتشار: 1399/9/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|