| پدیدارنگاری ارتباطات میانفردیِ مباین اخلاق،  در تضییع استعدادهای سازمان | 
								
								  | داوود خانی،    محمد مهرآیین،    علی شیرازی،    علیرضا پویا | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
                                
								  | چکیده:       (1991 مشاهده) | 
								
								  | زمینه: ارزشهای اخلاقی به عنوان زیرمجموعهای از فرهنگ سازمان، تاثیر متقابل چند بُعدی بر روابط رسمی و غیر رسمی  و کنترل رفتاری اعضای آن دارد. ارزیابی تاثیر جنبههایی از روابط و تعاملات میانفردی در سازمانها که به مثابه کژکارکردهای اخلاقی، عامل تضییع استعدادهای سازمان شمرده میشوند موضوع پژوهش حاضر است. روش: مطالعه حاضر پژوهشی کیفی با استراتژی پدیدهنگاری است. جامعه آماری مجموعه کارکنان پیمانی یا رسمی ارگانهای دولتی استان خراسان شمالی است که «تجربه تضییع استعدادها و مهارتها» را در خود، همکاران، یا منابع انسانی زیرمجموعه خود داشتهاند. تعداد 20 نمونه به شیوه غیرتصادفی و هدفمند از میان 17 ارگان دولتی انتخاب شده و از مصاحبه نیمهساختاریافته برای جمعآوری دادهها استفاده شد. تحلیل دادهها در سه گام کدگذاری باز، محوری، و گزینشی صورت گرفته و فضای نتیجه بر آن اساس ارائه شد.یافتهها: پس از تلخیص، تقلیل، و کدبندی دادهها تعداد 11 کانون توجه (افق درونی) در حوزه کژکارکردهای بروننگر اخلاق در قالب 4 زمینه ارتباطی میانفردی (افق بیرونی) حاصل شد. تلفیق افقهای بیرونی و درونی به ایجاد 21 طبقه توصیفی انجامید.
 نتیجهگیری: نتایج نشان داد «مدیران و سطوح بالاتر سازمان» با تعاملات ناکارآمد خود در قالب «بیتفاوتی و عدم حمایت از ایدهپردازی» و «عدم مشارکتطلبی افراد» بیشترین نقش را در تضییع استعدادهای سازمان ایفا میکنند. کژکارکردهای ارتباطی «افراد مستعد با مدیران» در اولویت بعد قرار گرفت.
 | 
								
								  |  | 
								
								  | واژههای کلیدی:  کژکارکردهای اخلاقی، ارتباطات میانفردی، تضییع استعدادها | 
								
								  |  | 
								
								  | متن کامل  [PDF 829 kb] 
                                    
                                     
                                     
                                    
									  
                                       (774 دریافت) | 
								
								  | نوع مطالعه:  پژوهشي |
                                  موضوع مقاله: 
                                  تخصصي دریافت: 1399/9/23 | پذیرش: 1399/9/10 | انتشار: 1399/9/10
 | 
                                
                                  
                                    |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  | ارسال نظر درباره این مقاله | 
                                
                                |  | 
								
								  |  |