[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 15، شماره 3 - ( 9-1399 ) ::
جلد 15 شماره 3 صفحات 48-40 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه رهبری اخلاقی و رفتارهای شهروند شرکتی با نقش تعدیل گر خودکارآمدی، احترام و تعامل بین مدیر و کارکنان
رضوان حجازی، حسین رجب دُری، امیر رضا خانی ذلان
چکیده:   (2022 مشاهده)
زمینه: ماهیت اصلی رفتارهای شهروند شرکتی شامل ایده­ای است که بیان می­دارد رفتارهای شهروند شرکتی رفتارهای سودمندی بوده که برای بهبود کارایی سازمان، حیاتی است. هدف این پژوهش شناسایی رابطه رهبری اخلاقی با رفتارهای شهروند شرکتی فردی و سازمانی، با نقش تعدیل­کننده خودکارآمدی، احترام و تعامل بین مدیر و کارکنان است.
روش: این پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی- همبستگی بوده و جامعه آن را کل کارکنان شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تشکیل می­دهد. نمونه برگزیده شامل 102 نفر است که با استفاده از نمونه­گیری در دسترس انتخاب شده­اند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. همچنین، دوره زمانی مورد مطالعه، سال­ 1396 است. برای تحلیل یافته­ها نیز در قالب 8 فرضیه اصلی، از روش معادلات ­ساختاری توسط نرم­افزار Smart PLS، استفاده شد.
یافته‌ها: یافته­های پژوهش نشان می­دهد که بین رهبری اخلاقی و شهروند شرکتی در بعد فردی و سازمانی روابط مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین خودکارآمدی، احترام و تعامل بین مدیر و کارکنان روابط بین رهبری اخلاقی و شهروند شرکتی در بعد فردی و سازمانی را به گونه مثبت تعدیل می­کند.
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته­ های پژوهش، می‌توان بیان داشت که با افزایش سطح رهبری اخلاقی، رفتارهای شهروند شرکتی در ابعاد فردی و سازمانی افزایش می­یابد و این ارتباط با متغیرهای تعدیل­گر نیز به صورت مثبت تعدیل می­شود. در نتیجه با توجه به اهمیت نقش شهروند شرکتی در تعالی سازمان، لازم است که با دقت بیشتری گسترش اخلاق حرفه­ای دنبال شود.
واژه‌های کلیدی: رهبری اخلاقی، شهروند شرکتی، خودکارآمدی، احترام، تعامل بین مدیر و کارکنان
متن کامل [PDF 887 kb]   (1611 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/9/23 | پذیرش: 1399/9/10 | انتشار: 1399/9/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Relationship between Ethical Leadership & Corporate Citizen Behaviors: Mediating Role of Self-efficacy, Respect and Interaction between Manager & Employees. Ethics in Science and Technology 2020; 15 (3) :40-48
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-1969-fa.html

حجازی رضوان، رجب دُری حسین، خانی ذلان امیر رضا. رابطه رهبری اخلاقی و رفتارهای شهروند شرکتی با نقش تعدیل گر خودکارآمدی، احترام و تعامل بین مدیر و کارکنان. اخلاق در علوم و فناوری. 1399; 15 (3) :40-48

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-1969-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 3 - ( 9-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660