رابطه رهبری اخلاقی و رفتارهای شهروند شرکتی با نقش تعدیل گر خودکارآمدی، احترام و تعامل بین مدیر و کارکنان
|
رضوان حجازی، حسین رجب دُری، امیر رضا خانی ذلان |
|
|
چکیده: (2022 مشاهده) |
زمینه: ماهیت اصلی رفتارهای شهروند شرکتی شامل ایدهای است که بیان میدارد رفتارهای شهروند شرکتی رفتارهای سودمندی بوده که برای بهبود کارایی سازمان، حیاتی است. هدف این پژوهش شناسایی رابطه رهبری اخلاقی با رفتارهای شهروند شرکتی فردی و سازمانی، با نقش تعدیلکننده خودکارآمدی، احترام و تعامل بین مدیر و کارکنان است.
روش: این پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی- همبستگی بوده و جامعه آن را کل کارکنان شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تشکیل میدهد. نمونه برگزیده شامل 102 نفر است که با استفاده از نمونهگیری در دسترس انتخاب شدهاند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. همچنین، دوره زمانی مورد مطالعه، سال 1396 است. برای تحلیل یافتهها نیز در قالب 8 فرضیه اصلی، از روش معادلات ساختاری توسط نرمافزار Smart PLS، استفاده شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که بین رهبری اخلاقی و شهروند شرکتی در بعد فردی و سازمانی روابط مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین خودکارآمدی، احترام و تعامل بین مدیر و کارکنان روابط بین رهبری اخلاقی و شهروند شرکتی در بعد فردی و سازمانی را به گونه مثبت تعدیل میکند.
نتیجهگیری: با توجه به یافته های پژوهش، میتوان بیان داشت که با افزایش سطح رهبری اخلاقی، رفتارهای شهروند شرکتی در ابعاد فردی و سازمانی افزایش مییابد و این ارتباط با متغیرهای تعدیلگر نیز به صورت مثبت تعدیل میشود. در نتیجه با توجه به اهمیت نقش شهروند شرکتی در تعالی سازمان، لازم است که با دقت بیشتری گسترش اخلاق حرفهای دنبال شود. |
|
واژههای کلیدی: رهبری اخلاقی، شهروند شرکتی، خودکارآمدی، احترام، تعامل بین مدیر و کارکنان |
|
متن کامل [PDF 887 kb]
(1611 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/9/23 | پذیرش: 1399/9/10 | انتشار: 1399/9/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|