زمینه: رشد و توسعه سازمانها و افزایش نقش آنها در اجتماع، پیامدهای اجتماعی فعالیتهای سازمانها و تأثیرات آنها بر برخورداران مختلف اهمیتی روز افزون یافته است بهگونهای که عملکرد اخلاقی و اجتماعی انسانها بر عملکرد کلی سازمان تأثیرات بزرگی دارد. هدف این پژوهش بررسی رابطه اخلاق کاری و رفتار شهروندی سازمانی با عملکرد سازمانی است.
روش: پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل 448 نفر، کارکنان بانکهای تجاری دولتی شهر سنندج و حجم نمونه 263 نفر از کارکنان با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شده است. برای عملیاتی کردن متغیرهای پژوهش از پرسشنامههای اخلاق کاری و رفتار شهروندی سازمانی و عملکرد سازمانی استفاده شد. جهت آزمون فرضیههای پژوهش از مدل معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شده است.
یافتهها: یافتههای این پژوهش تأیید ضریب همبستگی بین اخلاق کاری و رفتار شهروندی سازمانی (97/0)، ضریب همبستگی بین رفتار شهروندی سازمانی و عملکرد سازمانی (82/0) و ضریب همبستگی بین اخلاق کاری و عملکرد سازمانی (80/0) بوده است. نتایج نشان دادند؛ مقدار RMSEA (061/0) و نسبت 2χبه df زیر 3 میباشد که نشان از برازش و قدرت تبیین خوب مدل دارد.
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش، ضروری است که مدیران سازمانها با استفاده از راهکارهای ارتقای اخلاق کاری و رفتار شهروندی سازمانی به بهبود و ارتقای عملکرد سازمانی بپردازند و سازوکارهایی را بدینمنظور در پیش گیرند
The Relationship between Job Ethics & Organizational Citizenship Behavior with Organizational Performance. Ethics in Science and Technology 2016; 10 (4) :107-114 URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-183-fa.html
ایراندوست منصور، اسکندری استیره. رابطۀ اخلاق کاری و رفتار شهروندی سازمانی با عملکرد سازمانی. اخلاق در علوم و فناوری. 1394; 10 (4) :107-114