تحلیل رابطه بین رهبری اخلاقی با آوای کارکنان با نقش میانجی هویت سازمانی و نقش تعدیلی اعتماد سازمانی
|
سامره شجاعی1، منصوره صادقی2، علی اصغر نعیمی1، پریسا یوسفی1 |
1- گروه مدیریت، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران 2- باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران |
|
چکیده: (2300 مشاهده) |
زمینه: پژوهشهای متعدد نشان دادهاند که رهبری اخلاقی مهمترین عامل تداوم حیات و استمرار موفقیت سازمانها است و نقش بسیار مهم و حیاتی در رشد، بالندگی و پیشرفت سازمان ایفا میکند. هدف از این مطالعه تحلیل رابطه بین رهبری اخلاقی و آوای کارکنان با توجه به نقش میانجی هویتسازمانی و تعدیلی اعتماد سازمانی در میان کارکنان بانک سپه استان گلستان است.
روش: روش تحقیق در این پژوهش توصیفی- همبستگی است و جامعۀ آماری آن، کلیه کارکنان بانک سپه استان گلستان به تعداد 340 نفرمی باشد و تعداد نمونه نیز بر اساس روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان،181 نفر برآورد شده است. ابزار گرداوری دادهها در این پژوهش پرسشنامه استاندارد است که ضریب آلفای کرونباخ آن بالای 7/0 بوده است. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از روش معادلات ساختاری مبتنی بر نرمافزار پی.ال. اس استفادهشده است.
یافتهها: نتایج حاکی از آن است که بین رهبری اخلاقی و هویتسازمانی، بین هویتسازمانی و آوای کارکنان و بین رهبری اخلاقی و آوای کارکنان رابطۀ مثبت و معنادار وجود دارد و اعتماد سازمانی رابطۀ بین هویتسازمانی و آوای کارکنان را تعدیل میکند.
نتیجهگیری: رهبری اخلاقی از طریق نقش میانجی هویتسازمانی با رفتار آوا در ارتباط است. همچنین زمانی که کارکنان اعتماد بالایی به سازمان دارند، هویتسازمانی رابطۀ قویتری با رفتار آوا دارد. |
|
واژههای کلیدی: رهبری اخلاقی، هویتسازمانی، آوای کارکنان، اعتماد سازمانی |
|
متن کامل [PDF 862 kb]
(811 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/3/23 | پذیرش: 1399/3/23 | انتشار: 1399/3/23
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|