تحلیل نقش میانجی فاصله اخلاقی در روابط بین فردی دانشجویان
|
اکرم انصاری1، وحید فلاح*2، محمد صالحی1 |
1- گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، ساری، ایران. 2- گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، ساری، ایران |
|
چکیده: (1638 مشاهده) |
زمینه: از اساسی ترین اصول ایجاد ارتباط و روابط سالم و اثر گذار با سایر افراد، اهمیت به اصول اخلاقی انسانی است. ازین رو پژوهش با هدف نقش میانجی فاصله اخلاقی در روابط بین فردی دانشجویان صورت گرفت.
روش: پژوهش از منظر هدف کاربردی و از منظر گردآوری اطلاعات از نوع توصیفی-پیمایشی است.جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه های آزاد و دولتی استان مازندران بودند که تعداد 324نفر بر اساس جدول مورگان و روش تصادفی طبقه ای بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند.جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه فاصله اخلاقی و روابط بین فردی استفادهگردید.جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون،تحلیل مسیر و معادلات ساختاری استفاده شد.
یافته ها: نتایج تحلیل مسیر نشان داد فاصله اخلاقی بر همدلی و صمیمت، ابراز وجود، مهارت ارتباطی، حل تعارض، حفظ ارتباط و گوش کردن نقش منفی معناداری دارد که فاصله اخلاقی بر ابراز وجود(610/0-=β) بیشترین اثر و بر حفظ ارتباط(462/0-=β)کمترین نقش را داشته است. نتایج معادلات ساختاری نیز نشان داد فاصله اخلاقی بر روابط بین فردی دانشجویان(001/0=Sig، 559/5-=t)با ضریب مسیر (426/0-=β) نقش منفی مستقیم معناداری دارند.در نهایت شاخص های برازش مدل نشان از تایید مدل تحقیق حاضر دارد.
نتیجه گیری: بر اساس یافته های تحقیق اتخاذ سیاست هایی توسط مدیران که منجر به بهبود ارزش های اخلاقی،فرهنگی و کاهش فاصله اخلاقی در بین دانشجویان می گردد،به ارتقای روابط بین فردی آنان کمک می کند. |
|
واژههای کلیدی: شوک فرهنگی، فاصله اخلاقی، روابط بین فردی، دانشجویان |
|
متن کامل [PDF 839 kb]
(609 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/3/23 | پذیرش: 1399/3/23 | انتشار: 1399/3/23
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|