رابطه رهبری اخلاقی با عملکرد شغلی اعضای هیأت علمی دانشگاه ها
|
سحر رستگار1، ترانه عنایتی1 |
1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران |
|
چکیده: (1767 مشاهده) |
زمینه: کارکنان زمانی میتوانند در مشاغل خود به خوبی عمل کنند که از توانایی و انگیزش لازم برای داشتن عملکرد مناسب بهره مند باشند. در واقع توانایی و انگیزش منجر به عملکرد شغلی مناسب میشود و این توانایی و انگیزش نیز می تواند با حضور رهبری اخلاقی در سازمان قوت بگیرد. هدف این پژوهش بررسی رابطه رهبری اخلاقی با عملکرد شغلی اعضای هیأت علمی در دانشگاههای دولتی شهر تهران بود.
روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نوع توصیفی-همبستگی و به صورت کمی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه اعضای هیأت علمی دانشگاههای دولتی شهر تهران در سال 1396 می باشد که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحلهای، 480 نفر با استفاده از تعیین حجم نمونه در مدلسازی معادلات ساختاری انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته مورد استفاده قرار گرفته و با توجه به سؤالهای پژوهش از مدلسازی معادلات ساختاری و نرم افزار Lisrel 8/8 استفاده شده است.
یافته ها: یافته های این تحقیق نشان م یدهد که بین رهبری اخلاقی با عملکرد شغلی اعضای هیأت علمی دانشگاههای دولتی شهر تهران رابطه معناداری وجود دارد (5/0). مؤلفه فردی رهبری اخلاقی در میان سایر مؤلفه های رهبری، بالاترین رتبه و در میان مؤلفه های عملکرد شغلی بعد آموزشی، بالاترین رتبه را به خود اختصاص داده اند.
نتیجه گیری: نتایج پژوهش نمایانگر این ایده می باشد؛ که جذب مدیرانی با سبکهای رهبری اخلاقی که دارای تجربههای آموزشی و پژوهشی مناسب هستند، موجب بهبود عملکرد اعضای هیأت علمی خواهد بود. |
|
واژههای کلیدی: رهبری اخلاقی، شایستگی های فردی، عملکرد حرفه ای، عملکرد شغلی |
|
متن کامل [PDF 955 kb]
(859 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/3/22 | پذیرش: 1399/3/22 | انتشار: 1399/3/22
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|