نقش هوش معنوی و اخلاق حرفه ای بر تعلل ورزی شغلی معلمان
|
میثم غلام پور1، هادی پور شافعی1 |
1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران |
|
چکیده: (2185 مشاهده) |
زمینه: توجه به کاهش تعلل ورزی معلمان و بهبود اخلاق حرفه ای آنها از اهمیت ویژه ای در سازمانها آموزشی برخوردار است. بنابراین هدف پژوهش حاضر تعیین نقش هوش معنوی و اخلاق حرفه ای بر تعلل ورزی شغلی معلمان می باشد.
روش: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود که بر روی 183 نفر از معلمان مقطع ابتدایی شهر قاین انجام گرفت. نمونه ها به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از سه پرسشنامه استاندارد؛ هوش معنوی، اخلاق حرفه ای و تعلل ورزی شغلی استفاده و داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS_18 و آزمونهای آماری ضریب رگرسیون چندگانه و ضریب همبستگی پیرسون مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: نتایج نشان داد که هوش معنوی با میانگین 77/0±06/4 ، اخلاق حرفه ای با میانگین 61/0±65/3 بالاتر از حد متوسط قرار دارند، همچنین تعلل ورزی با میانگین 34/0±63/2 پایینتر از حد متوسط قرار دارد. هوش معنوی 22درصد از واریانس تعلل ورزی و 16 درصد از واریانس اخلاق حرفهای معلمان را تبیین میکند؛ همچنین اخلاق حرفه ای 33 درصد از تغییرات واریانس تعلل ورزی معلمان را تبیین میکند.
نتیجه گیری: هوش معنوی و اخلاق حرفه ای سبب کاهش تعلل ورزی شغلی در معلمان می شود. از طرفی هوش معنوی زمینه بهبود اخلاق حرفه ای معلمان را فراهم می آورد. بنابراین می توان با فراهم آوردن زمینه های بهبود هوش معنوی و اخلاق حرفه ای در معلمان موجب کاهش تعلل ورزی آنها و درنتیجه بهبود کارایی نظام آموزشی را فراهم آورد. |
|
واژههای کلیدی: اخلاق حرفه ای، هوش معنوی، تعلل ورزی |
|
متن کامل [PDF 962 kb]
(1299 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/3/22 | پذیرش: 1399/3/22 | انتشار: 1399/3/22
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|