[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 15، شماره 1 - ( 3-1399 ) ::
جلد 15 شماره 1 صفحات 14-8 برگشت به فهرست نسخه ها
اخلاق دیگریِ لویناس و دلالت های آن در تعلیم و تربیت
بهبود یاریقلی*
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
چکیده:   (1656 مشاهده)
زمینه: فلسفه ی سوژه ­محورِ مدرن که در آن همه چیز را به کلیّت تقلیل می­ دهد، پاسخگوی  اخلاق در حال حاضر نیست؛ فلسفه ­ای که «دیگری» را به «من» کاهش داده و یا از قلمرو شناخت خارج می ­سازد و تفاوت­ها را نادیده می گیرد.  لویناس به عنوان فیلسوفی که دغدغه «دیگری» دارد براین باور است که که سوژه­ ای نیست که نیاز به شناختن باشد و «دیگری»  پیشاپیش «من» است و به جای درک شدن، لمس می شود. این نگاه فلسفی به «دیگری» در ساختارهایی که در آن تقلیل «غیر» به «همان» امکان بروز دارد، نمود عیانی دارد که تعلیم و تربیت یکی از این ساختارهاست.
نتیجه­ گیری: همواره دانش آموز در نظام­های آموزشی به عنوان دیگری لحاظ شده و تقلیل آن به «همان» باعث شکل­ گیری روابطی بین معلّم و دانش­ آموز شده است که «غیّریت» او را تقویت کرده است. همچنین سایر ارکان آموزش و پرورش نیز به نوعی در جهت فربه کردن این فضا گام برداشته­ اند؛ از جمله نظام برنامه ­ریزی درسی. نظام برنامه ریزی درسی با ایجاد ساختاری که در آن برخی مطالب، قابل ارائه و برخی دیگر حذف شده­ اند، در راستای کلیت بخشیدن -که برآمده از نگاه توتالیتاریستی است- عمل کرده است. نگاه لویناسی به اخلاق در تعلیم و تربیت در پی ارتباط معلم با دانش ­آموز به عنوان چهره، برنامه درسی مبتنی بر توجه به حاشیه رانده ­شده ها و تفاوت­های فردی، ایجاد فضای دیالکتیک­وار در فرایند تدریس و ارتقاء عدالت از طریق آموزش می باشد
واژه‌های کلیدی: تعلیم و تربیت، اخلاق دیگری، لویناس
متن کامل [PDF 629 kb]   (723 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/3/22 | پذیرش: 1399/3/22 | انتشار: 1399/3/22
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Levinas's Ethical Theory of the other and Its Implications on Education. Ethics in Science and Technology 2020; 15 (1) :8-14
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-1754-fa.html

یاریقلی بهبود. اخلاق دیگریِ لویناس و دلالت های آن در تعلیم و تربیت. اخلاق در علوم و فناوری. 1399; 15 (1) :8-14

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-1754-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 1 - ( 3-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645